پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391 8:38 AM
7 : تحقيقات بازاريابي نوين بهار 1390; 1(1):155-180. |
کارکرد صادراتي شرکت ها: شناسايي اثر مزيت هاي رقابتي، تطبيق تاکتيک هاي بازاريابي و تجربه صادراتي بر کارکرد صادراتي |
حسيني سيديعقوب*,ميرجهان مرد سيدجواد |
* گروه مديريت، دانشگاه خليج فارس |
فناوري اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخير، کيفيت و کميت رقابت بين شرکت ها را در دسترسي به بازارهاي ديگر کشورها تحت تاثير جدي قرار داده است. پرسش بنيادي که هر شرکتي که در بازار بين الملل فعاليت مي کند، با آن مواجه است، اين است که کارکرد صادراتي شرکت ها از چه عواملي متاثر است. اين پژوهش بر پايه پاسخگويي به اين پرسش انجام شده است. مرور پيشينه پژوهش نشان از آن دارد که در ميان عوامل زيادي که ممکن است کارکرد صادراتي را تحت تاثير قرار دهند، تطبيق تاکتيک هاي بازاريابي، تجربه صادراتي و مزيت رقابتي درک شده از همه برجسته تر است. بر پايه اين يافته نظري، مدل مفهومي پژوهش شکل دهي شد و پنج فرضيه در اين پژوهش آزمون گرديد. اين پژوهش براي مطابقت داده هاي تجربي با مدل مفهومي در شرکت هاي صادراتي استان فارس آزمون گرديد. يافته هاي پژوهش نشان از آن دارد که چهار فرضيه از فرضيه هاي پژوهش تاييد شده و تنها رابطه مستقيم تطبيق تاکتيک هاي بازاريابي با کارکرد صادراتي به صورت مستقيم تاييد نشده است. اثر تطبيق تاکتيک هاي بازاريابي بر کارکرد صادراتي به صورت غيرمستقيم بوده و از طريق متغير واسطه مزيت رقابتي درک شده به دست آمده است. |
كليد واژه: کارکرد صادراتي، مزيت رقابتي درک شده، تجربه صادراتي، تطبيق تاکتيک هاي بازاريابي، مدل سازي معادلات ساختاري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |