پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 8:08 PM
8 : تحقيقات اقتصادي مرداد و شهریور 1385; -(74):217-247. |
بررسي صادرات پسته ايران: چالش ها و رهيافت ها |
عزيزي جعفر,يزداني سعيد |
پسته، مهم ترين محصول صادراتي بخش كشاورزي ايران است. اين محصول، به دليل ارزآوري، ايجاد اشتغال، ايجاد ارزش افزوده و ساير جنبه هاي اقتصادي، بسيار با اهميت است. در اين مطالعه، كه با هدف بررسي روند صادرات پسته و شناخت استراتژي صادراتي پسته ايران (طي سال هاي 2002-1970) انجام گرفته، از معيار RCA1 استفاده شده است. و هم چنين، تابع عرضه صادرات پسته، براورد شده است. نتايج نشان دادند كه ايران از سال 1993 به دليل حساسيت و دنبال كردن پاره اي از سياست ها، در عرصه توليد و تجارت پسته، به يك استراتژي صادراتي نزديك شده است و پايداري درامد صادراتي پسته نيز، اين امر را ثابت مي كند. ولي، در بين كشورهاي صادر كنده پسته، آمريكا، از يك استراژي صادراتي منظم و دقيق تري نسبت به رقبا، برخوردار بوده است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |