0

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  7:43 PM

 5 : تحقيقات اقتصادي پاييز 1387; 43(84):93-117.
 
مزيت رقابتي در صنعت پتروشيمي ايران طي دوره زماني 85-1381
 
راسخي سعيد*,ذبيحي لهرمي الميرا
 
* دانشگاه مازندران
 
 

در حال حاضر، رقابت پذيري بين المللي توليدات از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين راستا، مقاله حاضر تلاش دارد تا با توجه به اهميت و جايگاه صنعت پتروشيمي در توليد و صادرات ايران، مزيت گروه کالاهاي اين صنعت را طي دوره زماني 1385-1381، مورد بررسي و اندازه گيري قرار دهد. براي اين منظور، از شاخص مزيت نسبي آشکار شده (شاخص مرسوم) و شاخص هاي سهم ثابت بازار و شاخص پلان تجاري (شاخص هاي جديد)، استفاده شده است. بر اساس نتايج به دست آمده، علي رغم وجود مزيت نسبي ايران در بيش تر کالاهاي صادراتي پتروشيمي، نرخ رشد شاخص مزيت نسبي آشکار شده اکثر گروه کالاهاي پتروشيمي داراي نوسان است. هم چنين بر اساس شاخص سهم ثابت بازار، عملکرد رقابتي گروه کالاهاي پتروشيمي ايران در بازارهاي هدف، معمولا منفي برآورد شده است. سرانجام بر اساس شاخص پلان تجاري، هيچ کدام از گروه کالاهاي پتروشيمي در کل دوره زماني مورد بررسي قادر به کسب يا حفظ موقعيت رقابتي نشده اند. بدين ترتيب، مزيت رقابتي گروه محصولات پتروشيمي طي دوره مورد بررسي داراي روند مشخص و پايدار نيست. با توجه به عوامل موثر بر مزيت رقابتي هم چو‏ن تكنولوژي، کيفيت و نوآوري، توصيه مي شود نوآوري، فعاليت هاي تحقيق و توسعه، انتقال كاراي تكنولوژي و سرمايه گذاري مستقيم خارجي مورد توجه جدي قرار گيرد.

 
كليد واژه: مزيت رقابتي، شاخص مزيت نسبي آشكار شده (RCA)، شاخص پلان تجاري (TM)، شاخص سهم ثابت بازار (CMS)، صنعت پتروشيمي، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها