بررسي عوامل موثر بر شدت مانع ورود در صنايع کارخانه اي ايران
شنبه 23 فروردین 1393 12:45 AM
بررسي عوامل موثر بر شدت مانع ورود در صنايع کارخانه اي ايران |
شهيكي تاش محمدنبي,خدادادكاشي فرهاد,كراني عبدالرضا |
يکي از مولفه هاي ساختاري بازار مانع ورود است. بر اساس نظريه هاي اقتصادي انتظار بر آن است که با افزايش شدت مانع ورود، درجه انحصار در بازارهاي صنعتي افزايش يابد. از اين رو، اين مقاله، با سنجش شدت مانع ورود، وضعيت اين متغير ساختاري را در صنايع کارخانه اي ايران ارزيابي مي کند. همچنين اين تحقيق به بررسي عوامل موثر بر شدت مانع ورود در بازارهاي صنعتي در چهارچوب يک مدل پوياي پانل با تکنيک گشتاورهاي تعميم يافته (GMM) مي پردازد. يافته هاي تحقيق مويد آن است که شدت تمرکز، شدت تبليغات، هزينه تحقيق و توسعه، نرخ بازده و صرفه هاي مقياس اثر مثبت و معناداري بر شدت مانع ورود در بازارهاي صنعتي ايران داشته است. |
كليد واژه: مانع ورود، تمرکز، صرفه هاي مقياس، نرخ بازده |
![]() |
نسخه قابل چاپ |