پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
پنج شنبه 3 فروردین 1391 1:22 AM
قرآن کریم در سوره مائده آیه 35 می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ[i] ای کسانی که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیلهای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید! و در سوره نساء آیه 64 می فرماید: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّابًا رَحیمًا[ii]. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم میکردند (و فرمانهای خدا را زیر پا میگذاردند)، به نزد تو میآمدند؛ و از خدا طلب آمرزش میکردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار میکرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان مییافتند. و در سوره منافقون آیه 5 آمده است که: وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ.[iii] هنگامی که به آنان گفته شود: »بیایید تا رسول خدا برای شما استغفار کند!«، سرهای خود را (از روی استهزا و کبر و غرور) تکان میدهند؛ و آنها را میبینی که از سخنان تو اعراض کرده و تکبر میورزند! آیات 97 و 98 سوره یوسف هم معنای مشابه ای دارند. احمد بن حنبل و ترمذی و ابن ماجه و بیهقی از عثمان بن حنیف نقل می کنند[iv] که مرد نابینایی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد که برای من دعا کن تا خداوند شفایم بخشد پیامبر فرمود: اگر می خواهی دعا می کنم و اگر می خواهی صبر کن که صبر برای تو بهتر است گفت دعا برایم کن پیامبر دستور دارد که یک وضوی خوب بگیرد و با این دعا خدای خود را بخواند: "اللهم إنی اسألک و اتوجه بنبیک محمد نبی الرحمه یا محمد إنی توجهت بک الی ربی فی حاجتی لتقضی لی. اللهم شفعه فی"یعنی بارالها من از تو می خواهم و توسل می جویم به پیامبرت محمد که پیامبر رحمت است ای محمد من شما را بین خود و خدای خود واسطه کردم در مورد حاجتم، حاجتم برآورده می شود خدایا شفاعت او را در حق من بپذیر. سنن ابن ماجه کتاب اقامه الصلوه و السنه فیها باب ما جاء فی الصلوه الحاجه حدیث شماره 1358 ص 441 و ابن اثیر به سند خود در ترجمه عثمان بن حنیف در کتاب اسد الغابه ـ و بیهقی به روایت صاحب کتاب تحقیق النصره ص 114 و در صحیح بخاری آمده است که عمر بن خطاب خلیفه دوم در یک سال قحطی که طلب باران کرد به عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر توسل جست و گفت: "اللهم إنا کنا نتوسل الیک بنبینا فسقینا و انا نتوسل الیک بعم نبینا فاسقنا قال فیسقون"یعنی خدایا ما به پیامبرمان توسل می جوییم پس برای ما باران فرست و ما توسل می جوییم به عموی پیامبران (عباس) پس بر ما باران فرو ریز و باران برای آنان نازل شد[v]. [i]سوره مائده، آیه 35. [ii]سوره نساء، آیه 64. [iii]سوره منافقون، آیه 5. [iv]این روایت را بیهقی و ترمذی صحیح شمرده اند. مسند احمد، ج 4، ص 138 ، سنن ترمذی کتاب الدعوات ج 13 ص 80 ـ 81. [v]صحیح بخاری کتاب الاستسقاء باب سئوال کردن مردم از امام ، باران را هنگامی که قحطی می آید و کتاب فضائل اصحاب النبی باب مناقب العباس بن عبدالمطلب ج 2 ص 200 و ج 1 ص 124 سنن بیهقی کتاب صلوة الاستسقاء باب الاستسقاء بمن ترجی برکه دعائه ج 3 ص 352.
حدیثی در مورد وسیله قراردادن معصومین(ع)
پرسش:
یک حدیثی در مورد وسیله قرار دادن معصومین (ع) یا دیگر بندگان مؤمن بفرمائید لطفاً از منابع اهل تسنن باشد.
پایگاه حوزه4983-3، 4983-3
پاسخ: