پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
پنج شنبه 3 فروردین 1391 1:06 AM
1-ابویعلی حمزه بن عبدالعزیز ملقب به سلّار دیلمی از اعاظم متقدمین فقهای شیعه و اول کسی که اقامه جمعه را در عصر غیبت حرام شمرده است. و در سال 463 در گذشته است و از شاگردان سید مرتضی و شیخ مفید بوده است. کتاب او المراسم العلویه و الاحکام النبویّه در فقه می باشد.[1] 2-ابن ادریس حلی محمد بن ادریس حلی [متولد 543 ـ متوفی 598] در کتاب معروف خود به نام (سرائر) نماز جمعه را در عصر غیبت حرام می داند.[2] 3-در عهد صفویه شیخ ابراهیم خطیفی مخالف بر گزاری نماز جمعهبوده و در نتیجه در طول دوران صفوی، نماز جمعه به طور مرتب برگزار نمیشد و میان علمای شیعه از هر دو طرف، اظهار نظرهای مختلفی رد و بدل شد).[3] 4- محقق ثانی در رساله ای در مورد نماز جمعه آن را با شرایطش واجب عینی می داند.[4] و محقق سبزواری آن را واجب عینی می داند.[5] [1]معارف و معاریف سید مصطفی حسینی دشتی، ج6، ص294. [2]ر.ک مجله حضور ش34 مقاله امامت جمعه با منصب حکومتی سید جواد ورعی ـ در پایگاه حوزه نت بخش مجلات هم موجود است. [3]مجله حضور ش 20 مقاله پرفسور حامد الگار در کنگره بین المللی امام خمینی(ره) تحت عنوان امام خمینی و احیای نمازجمعه. [4]مفتاح الکرامه، ج3، ص 60، به نقل از محقق ثانی رساله فی صلوه الجمعه. [5]الکفایه الاحکام، ص20. (ر.ک مجله حضور، ش34 مقاله سید جواد ورعی).
احکام نماز جمعه در زمان غیبت
پرسش:
آیا در بین علماء از متأخر یا متقدم، حرمت یا وجوب عینی نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان(عج) را قائل هستند؟
پایگاه حوزه4627، 4627
پاسخ: