پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
پنج شنبه 3 فروردین 1391 1:03 AM
1) اهل البیت در قرآن کریم اصطلاح خاصی هست یعنی ما یک اهل البیت عرفی داریم و یک اهل البیت به اصطلاح خاص قرآن کریم. بر اساس معنای عرفی، اهل البیت شامل زنان پیامبر(ص) هم می شود. اما اهل البیت به اصطلاح قرآن که در سوره مبارکه احزاب آیه 33 آمده است، مختص به افراد خاصی است که عبارتند از «حضرت رسول، علی، فاطمه، حسن و حسین سلام الله علیهم» که در عصر نزول آیه در قید حیات بودند و همچنین به تنقیح ملاک و با استفاده از روایات این بزرگواران، دیگر امامان معصوم علیهم السلام داخل در این معنا هستند. شاهد این مدعا روایات فراوانی است که اکثر این روایات از طریق اهل سنت وارد شده اند و حتی ام سلمه که آیه اهل البیت در منزل ایشان نازل شده است را، جزء اهل البیت نمی شمارند. تفصیل این مطلب را در تفسیر المیزان ذیل آیه33 از سوره مبارکه احزاب جستجو کنید. 2) آنچه از دائره المعارف شیعه نقل فرموده اید، ظاهرا مدرکی ندارد و ما نمی توانیم آن را بپذیریم.
گستره ی واژه اهل بیت در قرآن
پرسش:
در «دائره المعارف شیعه» فصل نخست خواندم که نوشته شده بود، همسر حضرت ابراهیم (ع) وقتی جزء اهل البیت شد، که مژده مادر شدن برای پیامبری را دریافت کرد، نه به خاطر آنکه همسر رسول خدا "ابراهیم" بود. همچنین حضرت فاطمه (س) جزء اهل بیت پیامبر (ص) بود نه به خاطر آنکه دختر رسول اکرم (ص) یا همسر حضرت علی (ع) بود، بلکه به این خاطر که مادر دو امام بود.حال آیا هر همسر پیامبری که مادر پیامبر دیگری هم هست، جزء اهل بیت است؟ و نیز آیا هر همسر امامی که مادر امام بعد بوده جزء اهل بیت(ع) بوده؟
پایگاه حوزه3316-1، 3316-1
پاسخ: