پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
چهارشنبه 2 فروردین 1391 3:35 AM
انسان موجودی دو بعدی است که یک بعد ساحت او همین جسم و بدن اوست و بعد و ساحت دیگرش امری غیر مادی و مجرد است که آن را اصطلاحا نفس یا روح می گویند که اشاره به همان شخصیت انسان در هنگام اشاره به خودش می باشد در این گفتار که من این کار را کردم یا نکردم این (من) را اگر به درستی تحلیل کنید بدن شما نخواهد بود بلکه امری وراء آن است. بحث تفصیلی و فلسفی و تجربی این موضوع باید در جای خود بررسی شود. حقیقت مرگ در انسان؛ قطع علاقه روح و نفس از این بدن است، قرآن در این باره می فرماید:«اللّهُ یَتَوَفَّی اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها وَ الَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتی قَضی عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ اْلأُخْری إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ فی ذلِکَ َلآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ،خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند، و ارواحی را که نمردهاند نیز به هنگام خواب میگیرد؛ سپس ارواح کسانی که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه میدارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) بازمیگرداند تا سرآمدی معیّن؛در این امر نشانههای روشنی است برای کسانی که اندیشه میکنند!»[i] باز می فرماید:«وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند، و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند»[ii] هم چنین می فرماید:«وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ، و به آنها که در راه خدا کشته میشوند، مرده نگویید! بلکه آنان زندهاند،ولی شما نمیفهمید! که این معنا جز با اثبات حیات پس از مرگ و قبل از قیامت قابل توجیه نیست و قهرا بر وجود عالم برزخ دلالت دارد»[iii] و مجموعا آن چه قابل اثبات است این است که از نظر قرآن این بدن است که می میرد نه روح و جان آدمی. آیات مشابه فراوان است. اینکه روح در عالم برزخ چگونه زیست می کند و به حیات آگاهانه خود ادامه می دهد نظریه های متعددی هست، مشهورترین آن این است که روح به یک جسم و بدن برزخی تعلق می گیرد و به حیات برزخی خود ادامه می دهد اما این بدن برزخی از کجا آمده است، باز مشهورتر آن است که این بدن هم اکنون همراه ما است و همان طور که لباس ما تن ما را می پوشاند تن ما آن بدن برزخی را پوشانده است و هنگام مرگ روح با تعلق به آن بدن به حیات خود ادامه می دهد. در امالی شیخ طوسی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:(فَإِذَا قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ صَیَّرَ تِلْکَ الرُّوحَ إِلَی الْجَنَّةِ فِی صُورَةٍ کَصُورَتِهِ فَیَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ فَإِذَا قَدِمَ عَلَیْهِمُ الْقَادِمُ عَرَفَهُمْ بِتِلْکَ الصُّورَةِ الَّتِی کَانَتْ فِی الدُّنْیَا[iv]) یعنی وقتی خداوند مؤمن را قبض روح می کند او را به سوی بهشت می برند البته در بدنی و صورتی نظیر صورتی که در دنیا داشت (نظیر آن چه در خواب می بینیم) و روایاتی که اساسا بر وجود عالم برزخ دلالت دارند بسیار فراوان هستند.[v] [i] سوره زمر، آیه 42. [ii]سوره آل عمران، آیه 169. [iii] سوره بقره آیه، 154. [iv]بحارالأنوار ج : 6 ص : 230. [v] می توانید به تفسیر المیزان ج 1 ذیل آیات 153 -157 بقره رجوع فرمایید. [vi]به کتاب های "سنة" احمد بن حنبل و "الابانة" ابوالحسن الاشعری و "شرح الاصول الخمسة" قاضی عبدالجبار معتزلی رجوع کنید.
حیات برزخی بعد از مرگ
پرسش:
من می خواهم از شما بپرسم که حیات برزخی بعد از مرگ چه دلیلی از قرآن دارد؟
پایگاه حوزه3875، 3875
پاسخ: