پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
چهارشنبه 2 فروردین 1391 3:32 AM
زندگی بشر همواره براساس بهره گیری از وسائل و اسباب طبیعی استوار بوده و در کنار آن بهره گیری از وسائل معنوی مورد سفارش قرآن کریم و احادیث نبوی (ص) و ائمه معصومین (ع) قرار گرفته است و بهره گیری از وسائل معنوی را توسل می گویند. قرآن کریم در سوره اعراف آیه 180 توسل و بهره گیری از اسماء حسنی را مطرح می کند، همچنین توسل به دعای صالحان که برترین نوع آن، توسل به ساحت پیامبران و اولیای خاص خداوند است از آیه 64 سوره نساء، و آیه 5 سوره منافقون استفاده می شود. و اما در مورد قسمت دوم سؤال: طبق عقیده اسلامی، مرگ به معنای عدم و نیستی نیست بلکه انتقال از عالمی به عالمی دیگر است، و ارواح مقدس پیامبران و امامان در جهان برزخ می باشند و از درک و شعور فوق العاده ایی برخوردار هستند، علاوه، در جائی که قرآن تصریح می کند شهدای راه حق، حیات و زندگی دارند، بطریق اولی، پیامبران و اولیای خاص الهی که بسیاری از آنان شهید شده اند از حیات برتر و بالاتری برخوردار هستند. همه ما مسلمانان در پایان نماز به شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) سلام می فرستیم که اگر بنا باشد پیامبر (ص) سلام ما را نشنوند و پاسخی ندهند، قطعاً کار لغوی انجام می دهیم!! پیامبر اسلام در جنگ بدر دستور دادند اجساد مشرکان را در چاهی ریخته و سپس با همه آنان سخن گفت، یکی از یاران رسول خدا عرض کرد: آیا با مردگان سخن می گوئید؟ حضرت (ص) فرمود: شما از آنان شنواتر نیستید![i] بنابراین در جائیکه مشرکان مرده شنواتر از زنده ها باشند، وضعیت امامان و انبیاء الهی کاملاً روشن است. نتیجه اینکه: ارواح مقدس اولیای الهی در این دنیا صاحب نفوذ و تأثیر بوده و جا دارد مؤمنین به این ارواح مقدس و طیب توسل جویند. [i] صحیح بخاری، ج 5، باب قتل ابی جهل ـ سیره ابن هشام، ج 2، ص 292
اصل و اساس توسل چیست؟
پرسش:
اصل و اساس توسل چیست؟ مطمئناً ما نمی توانیم از کسانی که قبلاً از دنیا رفته اند برای خود کمک بخواهیم، پس چرا شیعه از امامان کمک می خواهند؟ آیا شما می توانید توضیحی براساس قرآن و احادیث سنی بمن بدهید؟
پایگاه حوزه1680-1، 1680-1
پاسخ: