پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
چهارشنبه 2 فروردین 1391 3:17 AM
1)- خداوند هر چه را خلق کرده است نیکو آفریده است. بین حسن و خلق تلازم همیشگی هست قرآن می فرماید: “الَّذِی أَحْسنَ کلَّ شیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الانسنِ مِن طِینٍ" او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید؛ و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد؛”[1] یعنی خداوندی که خلقت هر چیزی را احسن [و به نیکوترین وجه] قرار داد با این حساب هیچ خلقتی به لحاظ وضع اولیه خود بد نیست و بلکه حتماً نیکو است. 2)- ارواح انسانها بنابر آخرین تحقیقات دینی و اسلامی قبل از ابدان خلق نشده اند و بلکه ناشی از ابدان هستند یعنی بعد از تکون جسم و در مراحل خاصی از جسم از همان جسم، روح متولد می شود که به اصطلاح جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء شهرت دارد. و اگر روایاتی در مورد روح قبل از بدن آمده است مربوط به نشئات غیر دنیوی روح است که خود بحثی مفصل و بیرون از طاقت این نوشتار دارد. 3)- عالم ذر به این معنا که شما فرموده اید نیست معنای صحیح آن ـ که البته سخت مورد اختلاف دانشمندان دینی می باشد ـ را در محل خود باید جستجو کرد می توانید به تفسیر المیزان علامه طباطبایی ذیل آیه 172 سوره اعراف (جلد 8) مراجعه فرمائید. [1]سوره سجده، آیه 7
شقاوت و سعادت ارواح انسانها قبل از ابدان
پرسش:
آیا خدا طبیعت ارواح بشری را خوب خلق می کند یا اینکه نه بعضی را بد و بقیه را خوب خلق می کند، بعنوان مثال ما شیعیان به عالم ذر که ارواح بشری قبل از خلق آدم آنجا بوده اند اعتقاد داریم، لذا ارواح معاویه و یزید قبل از خلقت آدم در عالم برزخ بوده اند در این صورت می خواهم بدانم آیا خدا روح معاویه و یزید و افرادی از این قبیل را مدت طولانی قبل از اینکه روی زمین بیایند و مرتکب جرائم شوند پست خلق کرد یا خداوند ارواح آنها را خوب خلق کرد و آنها خودشان روحشان را بد کردند؟
پایگاه حوزه3286، 3286
پاسخ: