0

پرسش و پاسخ های اعتقادی

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
چهارشنبه 2 فروردین 1391  2:58 AM

شرک و اعتقاد به تأثیر غیر خدا

پرسش:
آیا اینکه گروهی از اهل تسنن می گویند: اگر اعتقاد داشته باشید که کسی غیر از خدا می تواند به شما کمک کند، شرک است، با قرآن سازگار است؟
پایگاه حوزه5477-1، 5477-1
پاسخ:

معنی این ادعا به زبان کلام و فلسفه این است که: ممکنات هیچ گونه آثاری از خود ندارند، که به نحو خلاصه و موجز آنرا نقد و بیان می­کنیم.

در قرآن کریم برای ممکنات آثار مختص به خود ثابت شده است و این هیچ گونه منافاتی با توحید در افعال خداوند ندارد. این قرآن کریم است که می­فرماید:(الَّذی جَعَلَ لَکُمُ اْلأَرْضَ فِراشًا وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقًا لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْدادًا وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ، آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان [جو زمین‏] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوه‏ها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی که می‏دانید (هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‏اند، و نه شما را روزی می‏دهند)[i] در این آیه اثر آب را به عنوان یک ممکن پذیرفته است و هم فرماید:(أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنّا نَسُوقُ الْماءَ إِلَی اْلأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْکُلُ مِنْهُ أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا یُبْصِرُونَ، آیا ندیدند که ما آب را بسوی زمینهای خشک می‏رانیم و بوسیله آن زراعتهایی می‏رویانیم که هم چهارپایانشان از آن می‏خورند و هم خودشان تغذیه می‏کنند؛ آیا نمی بینند )[ii] هم در این جا و هم آیات دیگر قرآن کریم آثار ممکنات را می­پذیرد و نفی نمی­کند.[iii] 

شاید شما باور نکنید که رهبر فکری این گروه از اهل سنت که در قرن چهارم می­زیسته است می­گوید: نظام اسباب و مسببات در عالم وجود ندارد و تنها خداوند صاحب اثر است و ممکنات هیچ گونه اثری نه مستقل و نه غیر مستقل، از خود ندارند و آن چه که حس آدمی از این مسائل ملاحظه می­کند، تنها چیزی است که عادة الله بر آن جاری شده است. مثلا اگر سنگی بر شیشه فرود آمد، در شکستن شیشه هیچ گونه تأثیری نداشته است! و این مقارنت و همراهی شکستن شیشه با برخورد سنگ تنها حاکی از عادة الله است که عادت خداوند بر آن تعلق گرفته است. ابوالحسن اشعری با این عقیده خود جبر را به ارمغان آورد. اگر چه کوشید با مسأله تو خالی و بی منطقی مثل "نظریه کسب" که "ضرار بن عمرو" در پایان قرن دوم بدان تفوه کرده بود از غول جبر فرار کرده و خود را به وادی اختیار برساند. در مقابل این نظریه، معتزلی­ها که سلف اشعری­ها بودند قرار گرفتند که معتقد بودند تمام موجودات ممکن به طور مستقل و بدون اتکال به خداوند آثار خود را بروز می­دهند ولی امامان اهل البیت علیهم السلام این دو قول که جبر و تفویض را به ارمغان آورده­اند مردود شمرده و این نظریه که اولاً ممکنات از خود آثار دارند و ثانیاً آثار آنان از ناحیه خداوند اعطاء می­شود و با اذن خداوند مؤثر هستند و هر گاه خداوند بخواهد آثار آنان تعطیل خواهد شد، یعنی نظریه خالص توحید افعالی را ترسیم کردند.


[i]-سوره بقره آیه 22.

[ii]-سوره سجده آیه 27.

[iii]- رجوع کنید به آیه34 سوره نور و آیه48 سوره روم.

مطالب مرتبط


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها