پاسخ به:پرسش و پاسخ های اعتقادی
چهارشنبه 2 فروردین 1391 2:41 AM
1- ما باید در پذیرش عقاید و افکار خود تابع استدلال محکم و دلایل متقن باشیم نه از سر تقلید و نگرشی سست عقاید خود را پذیرا باشیم. 2-ادله اثبات صانع فراوان است و در یک تقسیم بندی به ادله فلسفی ـ علمی ـ روانی تقسیم می شوند دلایلی مانند برهان نظم، برهان هدایت، برهان امکان و وجوب، برهان حرکت، برهان صدیقین، برهان علیت و فطرت... هستند که هر کدام به تنهایی می توانند اثبات گر صانع باشند برای شرح و تفصیل بعضی از این ادله شما می توانید به پاورقی های کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 5 (با پاورقی های شهید مطهری) مراجعه کنید. و همچنین کتاب فلسفه دین یا بررسی ادله اثبات صانع آیت الله جوادی آملی در این مورد بحث کرده است. 3-ما در این جا تنها یک دلیل که دارای تقریرها و بیانات متفاوت است را به نحو ساده ای تحت عنوان برهان نظم می آوریم: الف: اگر کسی بگوید که این شعر سعدی براساس اتفاق و ریختن ظرفی از مرکب بر صفحه کاغذ پدید آمده است چه نظری خواهید داشت شعر این است: آب حیات من است خاک سر کوی دوست گر دو جهان خرمیست ما و غم روی دوست گر شب هجران مرا تاختن آرد اجل روز قیامت زنم خیمه به پهلوی دوست یا بفرمایید این شعر جناب مولانا: گفت من آن آهوم کز ناف من ریخت این صیاد خون صاف من بر من است امروز و فردا بر وی است خون چون من کس چنین ضایع کی است[1]. آیا شما می پذیرید که واقعاً بدون دخالت یک شاعر دانا و قوی و تنها براساس یک تصادف و تصادم این ابیات پدید آمده اند و بر کاغذ نقش بسته اند. ب: حال اگر کسی بگوید تمام شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی براساس یک تصادف کور و ناگهانی پدید آمده اند به چه چیزی حکم می کنی؟ ج: آیا شاهنامه و مثنوی معنوی پیچیده تر و سخت تر است یا ساختمان چشم یک سنجاقک و پیچ و تابهای مغز یک کبوتر ـ اگر شما قهراً نمی پذیرید که شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی تصادفاً و براساس یک اتفاق بدون علیت شاعر و عالم و آگاه و توانا پدید آمده اند حتماً نخواهید پذیرفت که یک چشم سنجاقک با آن همه ذره بین مرکب و مغز یک کبوتر با آن همه شگفتیها براساس یک تصادف پدید آمده باشند بلکه دستی آگاه و عالم و توانمند و دقیق آن را پدید آورده است. د: این دست دقیق و آگاه و قوی و توانمند نمی تواند ماده باشد چون ذات نایافته هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ـ ماده که خود فاقد شعور و آگاهی است چگونه می تواند چنین شعور و آگاهی به خرج داده و سیستمی چنین دقیق و مهیا فراهم کند. ه: این تنها دو مثال کوچک در عالم اطراف ما بود نظم عظیم و حیران آور کهکشانها و منظومه های عالم سیارات و ستاره ها و اموری که به باطن اشیاء اطراف ما مربوط می شود از حرکت الکترونها و نوترونها و ... گرفته تا چرخش ستارگانی که یکصد میلیون بار از خورشیدی بزرگترند که خود یک میلیون برابر زمین است و ... آیا می توان این امور را ناشی تصادف و بدون دخالت موجودی آگاه و قوی دانست. موجودی که این هستی را پدید آورده است دست کم سه خصوصیت را دارا است. الف: علم ب: حیات ج: قدرت. [1]مثنوی دفتر اول ص14.
دلائل منطقی برای اثبات وجود خداوند
پرسش:
خدا را چگونه باور کنم؟ آیا دلیل منطقی و محکمی برای اثبات وجود خداوند وجود دارد؟
پایگاه حوزه5095، 5095
پاسخ: