پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 10:30 PM
7 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان 1385; 49(199 (ويژه نامه فلسفه)):155-174. |
تحليل انتقادي نظريه عقول در حكمت متعاليه |
كديور محسن,سالم مريم |
عقول در حكمت متعاليه در دو سلسله طولي و عرضي قرار دارند و همگي جواهري ممكن، ازلي، ابدي، عاقل و كلي مي باشند. اين جواهر مجرد كه وجودشان در حكمت متعاليه كاملا پذيرفته شده است، نقش وجودشناختي خاصي در نظام فلسفي حكمت متعاليه دارند و بدون وجود آن ها، وجود عالم و ربط آن به ذات واحد و بسيط حق تعالي ناممكن خواهد بود. در اين بين نقش عقول عرضيه كه هر يك از آن ها، كار تدبير يكي از انواع مادي را بر عهده دارند بسيار پررنگ تر مي باشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |