پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 10:29 PM
3 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار و تابستان 1386; 50(201):45-61. |
ادب عرفاني و مساله ورود به جهنم |
حديدي خليل* |
* دانشگاه تبريز |
مفاد آيات 71 و 72 سوره مريم به اين ترتيب است که همه انسان ها اعم از کافر و مومن به آتش جهنم وارد مي شوند، اما افراد پرهيزکار نجات مي يابند و ناپاکان و پليدان در جهنم به طول ابدي و جاودانه باقي مي مانند. ادب عرفاني فارسي بر طبق رسم ديرينه خود - تاثر از نکات حساس و قابل توجه فرهنگ قرآني و اسلامي - از دو آيه فوق به طور گسترده متاثر شده و نويسندگان و شعراي عارف مشرب با تغييرات شگفت انگيزي به مساله ورود همه انسان ها به جهنم پرداخته اند. نکته قابل توجه اين است که اين موضوع - ورود همه انسان ها به جهنم و نجات مومنين و پرهيزکاران - يک سنت تغيير ناپذير الهي معرفي شده است. |
كليد واژه: انسان، مومن، مشرک، جهنم، متون عرفاني |
نسخه قابل چاپ |