0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:26 PM

 3 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) پاييز و زمستان 1386; 50(202 (ويژه نامه پژوهش هاي فلسفي)):59-75.
 
نگاهي هستي شناختي به توبه در عرفان ابن عربي
 
شجاري مرتضي*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه تبريز
 
 

ابن عربي بر مبناي وحدت وجود، تعريف صوفيان از توبه را نقادي کرده است. از نظر وي هر فعلي از هر موجود - اگر چه خطا محسوب گردد - فعل خداست. نسبت دادن افعال به غير خدا است و بايد از آن توبه کرد. از آنجا که فاعل حقيقي خداست، توبه به معناي مشهور شرک خفي است؛ زيرا لازمه آن فرض وجود گناه - يعني فعل انسان - است که مقتضاي اثبات هستي انسان در مقابل هستي خداست. پس توبه حقيقي، برايت جستن از استقلال در هستي و استقلال در فعل است. تايب حقيقي کسي است که رجوع وجودي عالم به حق تعالي را درک کند. اگر چه خود در حال مخالفت امر الهي باشد. يکي از اسما الهي «نواب» است و چون هر يک از اسما الهي اقتضاي مظهري دارد و حق تعالي در دنيا و آخرت داراي اين اسما است، عارف باله دايما تايب است.

 
كليد واژه: توبه، ترک توبه، گناه، پشيماني، وحدت وجود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها