0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 24 اردیبهشت 1391  3:18 PM

 4 : مقالات و بررسيها زمستان 1382; 36(دفتر 74):75-95.
 
بررسي تطبيقي مباني تكثر گرايي ديني در قرآن از ديدگاه علامه طباطبايي و استاد مطهري
 
حسيني (اخلاق) سيدحسن*
 
* گروه آموزشي فلسفه علم دانشگاه صنعتي شريف
 
 

در اين مقاله‏ تكثرگرايي ديني با استناد به برخي آيات قرآني‏ و با استفاده از ديدگاه هاي علامه طباطبايي و شهيد مرتضي مطهري مورد بررسي و مداقه قرار مي گيرد. طباطبايي و مطهري هر دو با الهام از تعاليم قرآني‏ به تعدد و تكثر اديان الهي اعتقاد دارند و وحي همه انبيا را الهي و متصل به ذات ربوبي مي دانند. و هر گونه تلقي از وحلي به عنوان امري شخصي‏ مكاشفه اي و يا تجربي را نفي مي كنند. و هر گونه تلقي از وحلي به عنوان امري شخصي‏ مكاشفه اي و يا تجربي را نفي مي كنند. در عين حال اگر چه هر دو به وحدت حقه ديني اعتقاد كامل دارند‏ اما در تفسير اين وحدت‏ تفاوت هايي نيز به چشم مي خورد. در نگرش طباطبايي‏ وحدت حقه ديني كه همان اسلام است‏ شئون و تجليات گوناگوني دارد‏ اما از ديدگاه مطهري اگرچه مفهوم دين انحصار وحياني ندارد‏ اما پس از ظهور اسلام هيچ مصداق ديگري ندارد. هم چنين تفاوت معنايي تحول و تكامل ديني كه در آراء مطهري ديده مي شود با آنچه طباطبايي از تجليات و مراتب ديني گفته است‏ يكي از وجوه اختلاف ديدگاه اين دو متفكر به شمار مي ايد. بر اين اساس‏ از نگاه طباطبايي‏ اعقتاد به خاتمين نه تنها تعارضي با حقانيت اصول ديني ندارد‏ بلكه مكمل آن نيز مي باشد. اما شهيد مطهري نسخ اديان و شرايع توسط دين اسلام را ملازم معناي خاتميت دانسته است. هم چنين در نگرش طباطبايي‏‏‏، رستگاري و نجات اتباع اديان الهي مرتبط با حقانيت ديني است، اما شهيد مطهري با تفكيك كامل دو مقوله حقانيت و عدم عقاب، منكر هر گونه تلازم بين اين دو مقوله است.

 
كليد واژه: تكثر‌گرايي ديني، وحدت حقه ديني، حقانيت ديني، تجليات ديني‏، رستگاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها