پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 24 اردیبهشت 1391 1:37 PM
3 : مقالات و بررسيها بهار و تابستان 1384; 38(دفتر 77 (2)):65-99. |
چگونگي پيدايش كثير از واحد (نظام فيض) از ديدگاه شيخ اشراق |
خادمي عين اله* |
* دانشگاه شهيد رجايي |
در مكتب اشراقي ، ما با تنوع واژگان درباره صادر اول مواجه هستيم . سهروردي در برخي از نوشته هاي خود مثل التلويحات ، الواح عمادي ، پرتونامه ، رساله في اعتقاد الحكما ، يزدان شناخت ،اللمحات و كلمه التصوف ، نظام فيض را به شكل فيلسوفان مشايي – و به شكل ثلاثي كه ابتكار ابن سينا است – تقرير مي كند . غير از اين جهت اشتراك ،ازحيث روش شناختي ، ميان اين آثار تفاوت وجود دارد. اما در الواح عمادي ،بعد از تقرير آن به شكل مشايي ، تلاش مي كند تا حدي از نظام مشايي فاصله بگيرد. اين روند در المشارع و المطارحات تعميق مي يابد . سرانجام در هياكل النور و بالاخص حكمه الشراق ، شيخ نظريه نهايي و ابتكاري خويش را بيان مي كند و ميان نظريه نهايي سهروردي درباره نظام فيض ،قهر و محبت، و اشراق و مشاهده، نقش هاي اصلي را ايفا مي كنند و نكات قابل تاملي دراين موارد وجود دارد. مهم ترين وجوه مميزه نظريه شيخ اشراق ،ابتناي نظريه او بر اصالت نور و ارائه نظريه عقول عرضي است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |