پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:42 PM
5 : معرفت فلسفي بهار 1387; 5(3 (پياپي 19)):193-212. |
ابن سينا و گستره علم الهي |
ذوفقاري شهاب الدين* |
* دانشکده معارف قرآني اصفهان |
در نظر ابن سينا، باري تعالي به همه اشيا، خواه جزيي باشند يا کلي، پيش از حدوث آنها علم دارد. اين علم لازمه علم ذات به ذات بوده و از طريق علل و به سبب ارتسام صور موجودات در ذات، به آنها تعلق گرفته است. طرح نظريه ارتسام در علم الهي انتقادهاي فراوان فلاسفه و متکلمان را به دنبال داشته است. اين کوشش نشان مي دهد ابن سينا خود از چنان ايرادهايي که بر يک قرائت اوليه از نظريه ارتسام وارد کرده اند، آگاه بوده است. او مي کوشد ارتسام را چنان توضيح دهد که نتيجه آن تاثر ذات از غير نباشد. در اين نوشته، ضمن مرور بر ديدگاه هاي ابن سينا، نظر وي در عرصه مفهوم صحيح «ارتسام» بررسي مي گردد. |
كليد واژه: علم، ذات، ذهن، ارتسام، علم الهي، ابن سينا، ملاصدرا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |