پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:41 PM
2 : معرفت فلسفي بهار 1387; 5(3 (پياپي 19)):61-116. |
مفاهيم بديهي و نظري، معيار بداهت: مبناگروي ويژه متفکران مسلمان در حوزه مفاهيم |
حسين زاده محمد* |
* موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) |
اين نوشتار به بحث درباره مفاهيم بديهي و نظري مي پردازد و اين تقسيم را، که اساسي ترين و پرثمرترين تقسيم براي مفاهيم در معرفت شناسي است، با نگاهي معرفت شناختي بررسي مي کند. گر چه به لحاظ وجود شناختي در اين تقسيم ترديد شده است، اما نمي توان تحقق اين دو قسم را انکار نمود. بدين روي، مولف پس از تعريف مفهوم «بديهي» و «نظري»، نگاهي گذرا به اين گونه ترديدها افکنده، آنها را ارزيابي مي نمايد. در ادامه، مفاهيم يا تصورات بديهي را بر مي شمرد و پس از بررسي رابطه بديهي و نظري با تفکر، حقيقت انديشه و گستره آن را بررسي مي کند. در ادامه، بنيادي ترين مبحث معرفت شناسي در حوزه مفاهيم يا تصورات را، که مساله «معيار بداهت» آنهاست، بررسي کرده، به شرح گسترده اي از مبناگروي ويژه متفکران مسلمان در حوزه مفاهيم و تصورات دست مي يازد. |
كليد واژه: بديهي، علم حضوري، معقولات ثاني، انديشه، مفاهيم حسي، مفاهيم شهودي |
نسخه قابل چاپ |