پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:37 PM
2 : معرفت فلسفي تابستان 1387; 5(4 (پياپي 20)):53-85. |
حيات برزخي از منظر حکمت متعاليه، قرآن و سنت |
قاسمي علي محمد* |
* موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) |
بدن ابزاري براي نفس مجرد انساني است که به وسيله آن مي تواند استعدادهاي نهفته خود را متبلور و شکوفا سازد. نفس، پس از قطع علاقه از بدن، در وعايي ديگر به نام عالم «برزخ» يا عالم «مثال»، با تعلق گرفتن به «قالب مثالي» يا «جسم برزخي»، به حيات خود ادامه مي دهد؛ حياتي که همراه لذايذ يا رنج هاي ويژه اي است که نتيجه افکار، عقايد، اعمال، صفات و ملکات راسخ در نفوس در طول حيات دنيوي خواهد بود. اين نوشتار، ابتدا به اثبات برزخ، از منظر حکمت متعاليه، قرآن و سنت مي پردازد، سپس به برخي ويژگي هاي برزخ و برزخيان اشاره مي کند، و آن گاه ديدگاه برخي از فلاسفه را که معتقدند در برزخ، «تکاملي براي افراد وجود ندارد» به نقد کشيده است. نويسنده معتقد است فلسفه، هرگز نمي تواند مدعي شود که براي برزخيان ارتقاي درجه و تکامل يا سقوط بيشتر امکان ندارد، به علاوه بر اين ديدگاه نه تنها مخالف بسياري از روايات وارده در مورد عالم برزخ است، که با ظاهر برخي از آيات شريفه قرآني نيز سازگاري ندارد. |
كليد واژه: نفس، روح، موت، توفي، بدن، قبر، برزخ، مثال |
نسخه قابل چاپ |