پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:32 PM
1 : معرفت فلسفي زمستان 1388; 7(2 (پياپي 26)):13-40. |
نقش وجودي انسان در معرفت بشري مطالعه اي تطبيقي در آراي ملاصدرا و هيدگر |
زماني ها حسين*,اكبريان رضا |
* دانشگاه تربيت مدرس |
در كل سنت متافيزيك، چه در دنياي غرب و چه در جهان اسلام، با دو تفسير عمده از نقش وجودي انسان در عمل «معرفت» مواجه مي شويم: 1) تفسيري كه بر پايه آن، انسان صرفا نقشي منفعل دارد و همچون لوح سفيد يا آيينه اي است كه صور يا نقوشِ اشيا در وجود وي، يا مرتبه خاصي از وجود وي (به نام «ذهن») مرتسم مي شوند، 2) تبييني كه (اولين بار به وسيله كانت ارايه شد) در آن انسان فعالانه در عمل معرفت وارد شده و نقشي سازنده به عهده دارد. در هر دو تبيين يادشده وجود انسان به منزله حجابي است كه مانع از ظهور اشياء في نفسه مي شود، در نتيجه امكان وصول به اشيا في نفسه در معرفت بشري به مساله و مشكلي چالش برانگيز تبديل مي شود تا جايي كه در فلسفه كانت اصولا وصول به اشيا في نفسه غيرممكن مي نمايد. |
كليد واژه: معرفت، ساختار وجودي انسان، آشكارسازي، شى فى نفسه، هيدگر، ملاصدرا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |