پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:29 PM
4 : معرفت فلسفي پاييز 1387; 6(1 (پياپي 21)):99-133. |
تاملي بر تفاسير حرکت قطعيه و توسطيه |
فتح علي محمود,رضايي رحمت اله |
ابن سينا و پيروان وي، حرکت قطعيه را انکار مي کنند. انکار حرکت قطعيه اولا مستلزم انکار حرکت به معناي خروج تدريجي از قوه به فعل، و ثانيا مستلزم پذيرش توهمي بودن زمان است؛ در حالي که ابن سينا، هم حرکت در آن معنا را مي پذيرد و هم به وجود خارجي زمان معتقد است. ميرداماد و ملاصدرا، به منظور رفع اين تناقض، وجود حرکت قطعيه را پذيرفته و از اين رو درصدد تاويل نظر ابن سينا در اين باره برآمده اند. |
كليد واژه: حرکت، حرکت قطعيه، حرکت توسطيه، زمان، آن سيال، سکون، ابن سينا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |