پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:22 PM
1 : معرفت فلسفي زمستان 1389; 8(2 (پياپي 30) ):11-42. |
عالم عقول از منظر ابن سينا و شيخ اشراق |
احسن مجيد*,يزدان پناه سيديداله |
* دانشگاه باقرالعلوم عليه السلام |
برخي بر اين عقيده اند که سهروردي جز تغيير اصطلاحات، کار ديگري در فلسفه نکرده است، بر اين اساس، اختلاف و افتراقي با مشا ندارد. در مقاله حاضر، با تامل بر ديدگاه شيخ اشراق درباره عالم عقول و مقايسه آن با ديدگاه هاي ابن سينا، اين فرضيه را به اثبات خواهيم رساند که سهروردي در عين آنکه از بستر مشايي بهره مي برد و خود نخست مشايي بوده است، اما به طور روشن از اين مکتب جدا مي شود. او با توجه به مباني فلسفي خاص خود، برخي مراتب هستي همچون عالم عقول عرضيه را اثبات مي کند. افزون بر اين، مراتب مورد اتفاق همچون عالم عقول طوليه نيز در دستگاه سازوار هستي شناختي وي تفسير و تحليل هاي جديد و مستقلي مي يابد. البته، سهروردي در برخي موارد نسبت به ابن سينا کاستي هايي دارد، اما در مجموع، تبيين هاي وي در اين باره دقيق تر به نظر مي رسد. |
كليد واژه: ابن سينا، شيخ اشراق، سهروردي، عقول طوليه، عقول عرضيه، عالم عقول، مراتب هستي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |