0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391  10:56 PM

 7 : متن پژوهي ادبي (زبان و ادب پارسي) بهار 1390; 15(47):161-180.
 
برنامه درسي تکليف محور، رويکردي نوين براي تقويت فارسي آموزي
 
صحرايي رضامراد,ميداني فاطمه
 
 
 

انتخاب مواد درسي مناسب که برمبناي اصول آموزشي تهيه و تدوين شده باشد، از مهم ترين نکات در آموزش زبان است. اين نکته بيش از آنکه مربوط به روش تدريس باشد، اهميت برنامه درسي را نمايان مي سازد. اگرچه توجه مدرسان زبان عمدتا متوجه روش تدريس است، اما بايد توجه داشت که طرح درس و برنامه درسي همسنگ روش تدريس اهميت دارد (اگر نگوييم مهم تر از روش تدريس است). پيشينه مطالعات مربوط به آموزش زبان حاکي از آن است که اين برنامه ها در يک سير تکويني قرار داشته و طي چند دهه اخير از حالت صرف دستوري يا معنائي خارج شده و تعاملي تر شده اند. از ميان برنامه هاي درسي مختلف، برنامه درسي تکليف محور به عنوان رويکردي جديد که فضايي براي کاربرد واقعي زبان توسط زبان آموزان فراهم مي کند، اخيرا جايگاهي قابل ملاحظه در ميان ديگر رويکرد ها و برنامه هاي درسي يافته است. بارزترين ويژگي اين رويکرد توجه هم زمان به دستور و معناست که بر اين ايده استوار شده است که زبان «نه به هدف برقراري ارتباط» بلکه «از طريق برقراري ارتباط» يادگرفته مي شود. به بياني ديگر، در اين رويکرد، يادگيري زبان براي اين نيست که زبان آموز بعدا بتواند کاري انجام دهد يا چيزي بگويد، بلکه همه آن کارها را بايد هم زمان با يادگيري زبان انجام دهد و بگويد. با توجه به اهميت تهيه و تدوين مواد آموزشي مناسب براي تقويت مهارت هاي زباني، به ويژه مهارت خواندن، بر مبناي رويکرد آموزشي تکليف محور زبان، هدف اين پژوهش، بررسي جوانب مختلف اين رويکرد و معرفي آن به عنوان روش نوين آموزشي براي تقويت درک مطلب فارسي آموزان است.

 
كليد واژه: تکليف، آموزش تکليف محور، فعاليت، خواندن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها