پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 10:50 PM
6 : متافيزيك (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار و تابستان 1388; 45(1-2):99-114. |
تبيين مباني وجودشناختي نظريه علامه طباطبايي در تفسير «نفس الامر» و سنجش نقدهاي آن |
شانظري جعفر*,صادقي علويجه احمد |
* دانشگاه اصفهان |
تنوع آراي پيرامون مساله نفس الامر در فلسفه اسلامي، به نوع رويارويي هر فيلسوف با معضلات نظريه مطابقت در تبيين صدق برخي قضايا باز مي گردد. همچنين، معناي نفس الامر به دليل ناکارآمدي و يا ورود برخي پيش فرضهاي هستي شناسانه - بويژه بعد از طرح اصالت وجود - تفاسير گوناگوني را برتافته که يکي از برداشتهاي اخير آن از سوي علامه طباطبايي عرضه شده است. وي با ترسيم مکانيزم عقل در توسع ثبوت و تحقق، تئوري مطابقت در تصديقات نفس الامري را تاييد و تقويت نموده، «نفس الامر» را به ظرف ثبوت مطلق - اعم از وجود، ماهيت و معقولات ثاني - معنا مي کند و برخي از برداشتهاي پيشين، از جمله: تفسير نفس الامر به نفس الشيء و عالم امر را به چالش مي کشد. |
كليد واژه: تئوري مطابقت، نفس الامر، اصالت وجود، معقولات ثاني، علامه طباطبايي |
نسخه قابل چاپ |