0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391  10:47 PM

 4 : متافيزيك (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) پاييز و زمستان 1388; 45(3-4):65-86.
 
مقايسه ديدگاه علامه طباطبايي و محيي الدين ابن عربي در مساله رويت و مشاهده
 
رحيم پور فروغ السادات*,ياوري سوده
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

مقاله حاضر، شهود به طور عام، و رويت حضرت حق به طور خاص را از ديدگاه علامه محمد حسين طباطبايي و محيي الدين عربي ـ که در حقيقت نماينده دو مکتب فکري حکمت متعاليه و عرفان هستند ـ مقايسه مي کند. موضوع هاي مورد بررسي در اين نوشتار، توجه به قلب به عنوان محل دريافت شهود، عوامل افزايش قابليت دريافت تجليات توسط قلب، خطا در علم شهودي و معيار تشخيص اين خطا و شهود خداوند است.
با نگاهي به تعريف اين دو متفکر از شهود، به نظر مي رسد اين تعاريف، در يک راستا و در واقع مکمل يکديگرند. در طرح مساله شهود نيز شباهت هايي بين آنان وجود دارد، مثلا از ديدگاه هر دو متفکر، قلب، محل دريافت شهود است و عارف مي تواند به کمک برخي مراقبات، قابليت قلب را براي دريافت تجليات افزايش دهد. از طرفي، آن دو علم شهودي، خطا پذير است؛ خطايي که به دليل غير الهي بودن وحي يا الهام و يا تفسير و برداشت نادرست از مشاهدات رخ مي دهد
.
اما تفاوت هاي مهمي نيز در شيوه تفکر ابن عربي و علامه طباطبايي وجود دارد که به نظر مي رسد مهمترين آنها تفاوت جايگاه "عقل" نزد آنان است؛ چنانکه علامه برخلاف ابن عربي براي عقل، به عنوان وسيله شناخت، اهميت ويژه اي قايل است و آن را يکي از معيارهاي تشخيص صحت علم شهودي مي داند
.

 
كليد واژه: علامه طباطبايي، ابن عربي، رويت، مشاهده، قلب، عقل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها