پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 10:46 PM
6 : متافيزيك (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار و تابستان 1389; 46(5-6):87-103. |
وجودشناسي معقولات ثاني فلسفي (با نگاه به تفسير «عروض ذهني و اتصاف خارجي») |
شانظري جعفر*,انشائي مهدي |
* دانشگاه اصفهان |
در شناسايي معقولات ثاني فلسفي، عبارت سهل و ممتنع «عروض ذهني و اتصاف خارجي» به کار مي رود. اين عبارت، بعد از ملاصدرا، در توضيح وجودشناسانه معقولات ثاني فلسفي در فلسفه اسلامي متداول شد. در دوره معاصر، استادان مطهري و جوادي آملي در تبيين و توضيح مقصود حکما به طور جدي کوشيده اند و نظر نهايي خود را ارائه داده اند. استاد مطهري اين اصطلاح را به معناي «هستي» اين معقولات در ذهن و «استي» آنها در خارج مي داند و آن را راه گشاي مشکل معقول ثاني مي انگارد و در نهايت، نظري جز نظر مشهور ندارد. استاد جوادي ضمن رد آن تفسير و ايراد اشکالات متعدد بر آن، اصطلاح مذکور را به معناي ذهني بودن معقولات ثاني فلسفي و ثبوت يک وجود رابط بين ذهن و خارج مي داند. به نظر وي، وجود معقولات ثاني فلسفي در خارج، وجودي غيرجوهري و غيرانضمامي و غيرربطي است؛ و در عين حال، « موجود به وجود موضوع» و «در محدوده موضوع» و «عين منشا انتزاع» است. در اين مقاله ضمن تحليل مساله، به داوري ميان آن دو تفسير مي پردازيم و در پايان، به تاثير نظريه «اصالت وجودي» در تفسير صحيح از عبارت فوق اشاره مي کنيم. |
كليد واژه: معقول ثاني فلسفي، عروض، اتصاف، وجود رابط، وجود مستقل، ذهن |
نسخه قابل چاپ |