0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391  10:46 PM

 6 : متافيزيك (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار و تابستان 1389; 46(5-6):87-103.
 
وجودشناسي معقولات ثاني فلسفي (با نگاه به تفسير «عروض ذهني و اتصاف خارجي»)
 
شانظري جعفر*,انشائي مهدي
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

در شناسايي معقولات ثاني فلسفي، عبارت سهل و ممتنع «عروض ذهني و اتصاف خارجي» به کار مي رود. اين عبارت، بعد از ملاصدرا، در توضيح وجودشناسانه معقولات ثاني فلسفي در فلسفه اسلامي متداول شد. در دوره معاصر، استادان مطهري و جوادي آملي در تبيين و توضيح مقصود حکما به طور جدي کوشيده اند و نظر نهايي خود را ارائه داده اند. استاد مطهري اين اصطلاح را به معناي «هستي» اين معقولات در ذهن و «استي» آنها در خارج مي داند و آن را راه گشاي مشکل معقول ثاني مي انگارد و در نهايت، نظري جز نظر مشهور ندارد. استاد جوادي ضمن رد آن تفسير و ايراد اشکالات متعدد بر آن، اصطلاح مذکور را به معناي ذهني بودن معقولات ثاني فلسفي و ثبوت يک وجود رابط بين ذهن و خارج مي داند. به نظر وي، وجود معقولات ثاني فلسفي در خارج، وجودي غيرجوهري و غيرانضمامي و غيرربطي است؛ و در عين حال، « موجود به وجود موضوع» و «در محدوده موضوع» و «عين منشا انتزاع» است. در اين مقاله ضمن تحليل مساله، به داوري ميان آن دو تفسير مي پردازيم و در پايان، به تاثير نظريه «اصالت وجودي» در تفسير صحيح از عبارت فوق اشاره مي کنيم.

 
كليد واژه: معقول ثاني فلسفي، عروض، اتصاف، وجود رابط، وجود مستقل، ذهن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها