پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 9:21 AM
4 : فلسفه دين بهار 1388; 6(1):49-61. |
تاملي در فلسفه آفرينش انسان در نظام تربيتي اسلام |
آهنگران محمدرسول* |
* دانشكده فقه و فلسفه، گروه فلسفه، پرديس قم، دانشگاه تهران |
برخي از صاحب نظران، فلسفه يا علت خلقت انسان را در نظام تربيتي اسلام، رسيدن او به کمال مطلق مي دانند. با توجه به اينکه خالق حکيم در هدفش نه غير مقدور، بلکه بايد مقدور و ممکن باشد، و از طرف ديگر انسان داراي عقل است و هيچگاه غير مقدور را هدف فعاليت هاي خود قرار نمي دهد، لذا رسيدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و بايد تعبير مزبور اصلاح شود. برخي از صاحب نظران، فلسفه يا علت خلقت انسان را در نظام تربيتي اسلام، رسيدن او به کمال مطلق مي دانند. با توجه به اينکه خالق حکيم در هدفش نه غير مقدور، بلکه بايد مقدور و ممکن باشد، و از طرف ديگر انسان داراي عقل است و هيچگاه غير مقدور را هدف فعاليت هاي خود قرار نميدهد، لذا رسيدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و بايد تعبير مزبور اصلاح شود. |
كليد واژه: فلسفه خلقت، کمالات ملازم، علت نهايي، حکمت |
![]() |
نسخه قابل چاپ |