پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 9:17 AM
2 : فلسفه دين پاييز 1388; 6(3):29-51. |
ماهيت دين و تجربه ديني نزد شلايرماخر |
كلباسي اشتري حسين* |
* گروه فلسفه، دانشكده ادبيات، دانشگاه علامه طباطبايي |
در ميان متالهان ديني، شلايرماخر نه از منظر مابعدالطبيعه يا فلسفه اخلاق، بلکه از منظر احساس و شهود ديني واژگان مورد علاقه خود او به تبيين و تفسير ماهيت دين و تجربه ديني مي پردازد. وجه تمايز و حتي ويژگي ابداعي تفسير او آن است که نه همانند متفکران معاصرش، دين را به يکي از مقولات اخلاق، علم، مابعدالطبيعه و هنر فرو کاهد، بلکه کوشش وي آن است که ضمن اثبات استقلال دين، عدم تعارض آنرا با ديگر ساحت هاي دانش بشر نيز نشان دهد. چگونگي خوانش متون مقدس و اصول و مباني هرمنوتيک ديني نيز وجه ديگري از تاملات شلايرماخر در دوره جديد و معاصر به شمار مي رود؛ البته تاثير آرا و روش وي در اين زمينه بر فيلسوفان دين معاصر نيز نبايد از نظر دور بماند. در اين مقاله ابتدا به تقرير ديدگاه وي در باب تمايز و استقلال دين از علم، اخلاق، مابعدالطبيعه و هنر پرداخته و سپس با توجه به مفاهيم کليدي وي در ساحت تجربه ديني، به تبيين آراي وي در قلمرو شهود حقيقت دين خواهيم پرداخت. |
كليد واژه: مناسک مذهبي، احساس، شهود، تجربه ديني، اتکاي به نامتناهي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |