پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 6:20 PM
4 : حكمت سينوي (مشكوه النور) بهار و تابستان 1387; 12(39):63-80. |
خيال و صور خيالي در دو مکتب سينوي و اشراقي |
كاوندي سحر* |
* دانشگاه زنجان |
وجود ادراكات خيالي و تخيل در نظام معرفتي انسان، مورد وفاق همه حكما است، اما فلاسفه در تبيين چگونگي حصول صور خيالي براي فرد و نيز ماهيت خيال و مدركات خيالي با يكديگر اختلاف دارند. ابن سينا نفس انساني را داراي قواي متعدد دانسته و قوه خيال را به عنوان واسطه اي در تحقق و حصول صور ادراكي تلقي كرده است. وي در كتب مختلف خود استدلال هايي را بر مادي بودن خيال و به تبع آن صور خيالي اقامه مي كند، اما ظاهرا چنين استدلال هايي بر اساس اصول و قواعد قوم مي باشد، زيرا وي نهايتا تغيير موضع داده و در كتاب المباحثات خود استدلال مفصلي مبني بر تجرد خيال و ادراكات خيالي ارايه مي كند، گرچه توجيه چنين تصويري را بر اساس مباني مشايي مشكل مي داند. قول به وجود مراتب مختلف براي عقل، بقاي نفوس بسيط، نفوس اطفال و نفوس باقي در مرتبه عقل هيولاني، با اعتقاد به تجرد خيال و صور خيالي قابل توجيه است. |
كليد واژه: ابن سينا، سهروردي، خيال، صور خيالي، تجرد، ادراک |
![]() |
نسخه قابل چاپ |