پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 6:16 PM
1 : حكمت سينوي (مشكوه النور) پايير و زمستان 1388; 13(42):5-21. |
|
عنوان فارسي: بحث ماهيت و وجود در ابن سينا و ابن رشد و نقد آن (عنوان عربي: قضية الماهية و الوجود في فلسفة ابن سيناء و ابن رشد و نقدها) |
|
احمدي احمد* |
|
* دانشگاه تهران، سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت) |
|
چکيده فارسي:
يکي از مهم ترين مسائل فلسفي ـ و شايد مهم ترين آن ها ـ بحث ماهيت و وجود و رابطه آن ها با يکديگر است. ابن سينا پس از فارابي، ماهيت و چگونگي تعلق وجود به آن را در آثار خويش به تفصيل آورده است. بعدها نصيرالدين طوسي در تاييد ديدگاه شيخ، اعتراضات فخر رازي نسبت به نظرات بوعلي را پاسخ مي دهد. در اين ميان ابن رشد انتقاداتي بر ديدگاه هاي ابن سينا و غزالي داشته است.
به نظر مي رسد طرح بحث ماهيت و وجود، مولود خلط معرفت شناسي و هستي شناسي است. تبيين چگونگي پيدايش صور ذهني از راه عليت و تاثير ميان اشياء خارجي ـ خواه حسي و خواه فراحسي ـ و اندام هاي حسي و قواي ادراکي نفس، به خوبي نشان مي دهد که فقط «خارج» هست و صورت هاي ذهني پديد آمده از آن، در ذهن. به اين ترتيب براي طرح بحث ماهيت مصطلح و رابطه آن با وجود و اتصاف آن به وجود و مسائل فراوان برخاسته از اين بحث، ديگر جايي باقي نمي ماند.
چکيده عربي:
من المواضيع المهمة في علم الفلسفة و لعل من أهمها هو موضوع الماهية و الوجود و علاقتهما ببعض، و قد ذکر اب نسيناء بعد الفارابي موضوع الماهية و کيفية تعلق الوجود بها في آثاره بالتفصيل. و قام نصيرالدين طوسي من بعده بالإجابة علي انتقادات فخر الرازي علي آراء ابن سيناء مؤيدا وجهات نظر الشي خالرئيس، و في هذا الأثناءنتقد ابن رشد أحيانا آراء ابن سيناء و الغزالي. و علي مايبدو طرح قضية الماهية و الوجود هو نتاج خلط ما بين نظرية المعرفة و علم الوجود، و تبيين کيفية تکوين الصور الذهنية عن طريق قانون العلة، و تأثير الأشياء الخارجية (سواء الحسية أو ما فوق الحسية) علي الاجسام الحسية و قوي النفس الادراکية؛ظهر لنا بوضوح أن الخارج هو موجود، و الصورة الذهنية مستوحاة منه في الذهن فحسب.و علي هذا الأساس لايبقي أي مجال لطرح موضوع مصطلح الماهية و علاقته و اتصافه بالوجود و المواضيع العديدة المتشعبة من هذه القضية.
|
|
كليد واژه: كليد واژه فارسي: ماهيت، وجود، عدم، زيادت وجود بر ماهيت، حسي و فراحسي، عليت، قضيه وجودي (كليد واژه عربي: الماهية، الوجود، العدم، زيادة الوجود علي الماهية، الحسية و ما فوق الحسية، العلة، القضية الوجودية) |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|