0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  6:15 PM

 6 : حكمت سينوي (مشكوه النور) بهار و تابستان 1389; 14(43):106-124.
 
معناي نبوت نزد ابن سينا
 
قاسمي نراقي سميه,محقق داماد سيدمصطفي*
 
* گروه حقوق، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در فلسفه اسلامي نبوت و رسالت با دو اصل عقل و خيال تبيين مي شود. ابن سينا نبوت را داراي سه مرتبه دانسته است. نخستين مرتبه، مختص كمال عقل قدسي و قوه عقل نظري است. مرتبه دوم مختص به كمال متخيله و در نهايت هم نبوت مختص به انفعالات خاص جسماني و قواي محركه است. وي كمال متخيله را براي تحقق نبوت كافي مي داند. اهميت دادن به متخيله در تبيين معناي نبوت مي تواند راه را براي وارد شدن تخيلات شخصي نبي به حوزه وحي و دريافت و انتقال آن به ديگران بگشايد. اما در فلسفه شيخ الرييس متخيله هر چه قوي تر باشد، مي تواند دريافت هاي خود را دقيق تر و البته با جزئيات بيشتر حكايت نمايد. از طرفي اگر چون ابن سينا قوت قواي محركه را مرتبه اي ديگر از نبوت بدانيم، راه را براي اين خرده گشوده ايم كه هر كس به كمال متخيله يا قوت محركه برسد، به نبوت رسيده است. در حالي كه ابن سينا دريافت وحي از عقل فعال را از طريق عقل قدسي، انتقال آن به ديگران را با حكايت هاي دقيق متخيله قوي و اظهار معجزات را با قوه محركه مي داند. تمامي قواي نفساني در كمال قوت خود خادمان قوه ناطقه اند. بدين ترتيب ابن سينا نشان مي دهد كمال متخيله و قواي محركه نبي با همراهي قوت عقل مرتبه اي از نبوت را مي سازد.

 
كليد واژه: نبوت، رسالت، وحي، ابن سينا، عقل قدسي، متخيله، قواي محركه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها