پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 2:16 PM
1 : پژوهشهاي فلسفي (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تبريز) بهار و تابستان 1388; 52(210):1-26. |
زبان نمادين از ديدگاه پل تيليش |
ايلخاني محمد,ميرهاشمي اسفهلان سيدمهدي* |
* دانشگاه شهيد بهشتي |
پل تيليش (1965-1886) متکيم مسيحي آلماني-آمريکايي است که زبان دين را نمادين مي داند. به اين معنا که حوزه دين سرشار از نمادهاي ديني است. اين نماد ها داراي ويژگي هايي هستند که آنها را براي بيان آموزه ها و مقاصد ديني توانمند مي سازد. از جمله ويژگي هاي نمادها بازنمايي است که همچون نشانه ها به امري وراي خود اشاره مي نمايند. اما نمادها (بر خلاف نشانه ها که اموري قراردادي و اختياري هستند) اموري هستند که از ناخودآگاه جمعي انسان ناشي شده اند واز قدرت و معناي متعالي امر نمادين بهره مند هستند.نمادهاي ديني در قالب هاي مختلف، مانند اشيا و اشخاص و رويدادهاي طبيعي ظهور مي کنند وتنها قابليت آنها براي موقعيت ديني است که به آنها معناي نمادين مي بخشد. بنابراين نماد ديني بايد در معناي متناهي نفي گردد تا معناي اصيل آن در اشاره به امر متعالي اثبات گردد. |
كليد واژه: پل تيليش، زبان نمادين، نمادهاي ديني، بازنمايي، سلب و ايجاب، بهره مندي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |