پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:32 AM
4 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1384; 3(5):69-104. |
ويتگنشتاين: معنا، كاربرد و باور ديني |
مهدوي نژاد محمدحسين* |
* دانشگاه امام صادق (ع) |
ويتگنشتاين در دوره دوم حيات فلسفي خود، با توجه به كاربرد كلمات براي شناخت معناي آنها و با تاکيد بر تنوع كاربردهاي زبان و كثرت بازيهاي زباني، معتقد است كه بازيهاي مختلف زباني از نحوه هاي حيات گوناگون نشئت مي گيرند و هر نحوه اي از حيات داراي زبان خاص خود است. گفتار ديني هم يك بازي زباني مستقل با زباني يكتاست كه در نحوه اي از حيات حك شده است و قواعد و منطق خاص خود را دارد. بنابراين، مفاهيم و گزاره هاي ديني در درون بازي زباني دين معنا مي يابد و زبان ديني فقط براي كساني كه در نحوه حيات ديني شركت دارند، قابل فهم است. از نظر ويتگنشتاين، كاربرد زبان در بيان باورهاي ديني، به هيچ وجه، شباهتي با كاربرد آن در اظهار امر واقع ندارد. باور ديني، استفاده از يك «تصوير» است؛ تعهدي راسخ و تزلزل ناپذير است كه كل زندگي فرد را نظم و نسق مي بخشد و مبتني بر شواهد و دلايل نيست. از اين رو نه از جانب علم و فلسفه مددي مي يابد و نه هرگز گزندي مي بيند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |