پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:16 AM
2 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1387; 6(1 (پياپي 11)):35-51. |
هنر و معرفت نزد افلوطين |
بوذري نژاد يحيي,غفاري عليرضا,بيناي مطلق سعيد |
زيبايي و هنر در نظام فلسفي افلوطين (203-273 م.) جايگاه مهمي دارد. او در سه رساله از «نه گانه ها»ي خود به طور مستقل به مساله زيبايي و هنر پرداخته است: رساله ششم از نه گانه اول، رساله هشتم از نه گانه پنجم و رساله هفتم از نه گانه ششم. به دو گونه مي توان نشان داد که هنر و معرفت در فلسفه افلوطين يکي هستند؛ آنجا که هنرمند براي نظاره زيبايي معقول، خود را بايد زيبا کند و براي زيبا شدن همانند پيکرتراشان، پليدي را از خود دور سازد. با دور ساختن پليدي از خود، هنرمند به خود خويشتن باز مي گردد و بدين ترتيب، زيبا مي شود و به نظاره زيبايي عقل مي پردازد. |
كليد واژه: احد، اقنوم، زيبايي، عقل، نفس، هنر |
نسخه قابل چاپ |