پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:04 AM
6 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1389; 8(2 (پياپي 16)):127-148. |
چيستي «ايمان» و رابطه آن با «اسلام» از ديدگاه خواجه طوسي |
خادمي عين اله,عليزاده عبداله |
از ديدگاه خواجه نصير، معناي لغوي «ايمان»، تصديق و باور داشتن است، و در اصطلاح، «تصديق قلبي و زباني» است به طوري که اولي بدون دومي و دومي بدون اولي کافي نيست. به نظر خواجه نصير، ايمان ظني و تقليدي در سلسله مراتب ايمان قرار دارند و هر دو، جزء مراتب پايين ايمان مي باشند اما ايمان يقيني، بالاترين مرتبه ايمان است. ايشان معتقد است اسلام و ايمان، از جهتي مغاير و از جهتي مشابه و عين يکديگر هستند. لذا به لحاظ حکم، اسلام اعم از ايمان است ولي با توجه به مفاد و مضمون برخي از آيات قرآن، اسلام و ايمان برابرند. همچنين «عمل» از مفهوم «ايمان» خارج است، زيرا در آيات قرآن مجيد، «عمل» به «ايمان» عطف گرديده و اين، دليلي است بر بيروني بودن «عمل» نسبت به ايمان. |
كليد واژه: ايمان، اسلام، تصديق، ظن، تقليد، عمل، نصيرالدين طوسي |
نسخه قابل چاپ |