پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:03 AM
3 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1389; 8(2 (پياپي 16)):51-74. |
تفسير فلسفي کرکگور و لويناس از داستان ابراهيم (ع) |
اصغري محمد* |
* گروه فلسفه، دانشگاه تبريز |
در اين مقاله کوشيده ايم دو روايت متفاوت از داستان حضرت ابراهيم (ع) را از نگاه سورن کرکگور و ايمانوئل لويناس بيان کنيم. اين مقاله دو بخش دارد. بخش اول شامل تصوير اگزيستانسياليستي کرکگور از ابراهيم است که مي کوشد برتري ايمان بر عقل را با تعليق اخلاق تبيين نمايد. کرکگور معتقد است تعليق غايت شناختي اخلاق، ابراهيم را از قاتل بودن نجات خواهد داد و لذا قرباني کردن اسحاق، به معناي تخطي از اخلاق نيست. بخش دوم شامل تصوير اخلاقي لويناس از ابراهيم و قرباني کردن اسحاق است. لويناس بر اين باور است که لحظه اصلي داستان ابراهيم، هنگامي است که ابراهيم با شنيدن نداي دوم الهي، به اخلاق باز مي گردد و اسحاق را نمي کشد. به نظر اين فيلسوف، رابطه ابراهيم و خدا از طريق چهره اسحاق صورت مي گيرد، و لويناس، اين رابطه را با مفهوم کليدي رابطه «چهره به چهره» توصيف مي کند، ماهيت اين رابطه، بيش از آن که ديني باشد، اخلاقي است. |
كليد واژه: ابراهيم، خداوند، تعليق اخلاق، ايمان، قهرمان تراژيک، قرباني، کرکگور، لويناس |
نسخه قابل چاپ |