پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:02 AM
1 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1389; 8(2 (پياپي 16)):5-30. |
معقوليت باور ديني، مقايسه رهيافت کرکگور و غزالي |
پوستيني خليل,علي زاده بيوك |
آنچه قابليت مقايسه آراي کرکگور و غزالي را فراهم مي سازد، رويکرد معترضانه اين دو الهي دان به تفسير رايج از دين، و به طور خاص، به مساله معقوليت باور ديني است. مخالفت کرکگور با نظام هاي فلسفي پيش از خود، خصوصا نظام هگلي مشهور است. دغدغه او، بيشتر متوجه تاثير نامطلوب اين نظام ها بر فهم زمانه از دين است. او، در مواجهه با مساله عقل و ايمان، با تکيه بر مباني فلسفه وجودي خود، به ويژه اين هماني حقيقت و انفسيت، جانب ايمان را مي گيرد. او تمام تلاش هايي را که سعي در معقول نشان دادن باورهاي ديني و کشاندن دين به حوزه پژوهش هاي آفاقي دارند، بي حاصل و حتي مضر به حال دين و دين داري مي داند. لذا مي توان کرکگور را يک ايمان گراي افراطي دانست. |
كليد واژه: عقل، ايمان، معقوليت باور، غزالي، کرکگور |
نسخه قابل چاپ |