پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 1:51 PM
10 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):199-218. |
آموزش فلسفي کودکان در نظام تعليم و تربيت اسلامي |
سليماني ابهري هادي* |
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه زنجان |
در دو دهه اخير، بعد از ورود مباحث آموزش فلسفي کودکان به عرصه مطالعات و پژوهش هاي اهل نظر در ايران، بويژه با استقبالي که از رويکرد (philosophy for children) P4C به عمل آمد، تلاشهايي در تحليل و بررسي و معرفي و حتي اجراي آن به اشکال گوناگون، مانند ارايه مقالات در نشريات، تشکيل همايش ها و کارگاه هاي آموزشي، تاليف و ترجمه کتب صورت گرفت. در سنوات اخير اين همت ها به سطحي رسيده است که برنامه ريزي در حد پذيرش دانشجو در سطح PHD براي آن صورت مي گيرد. جاي خالي بررسي نظرات ليپمن (باني اين نوع از آموزش در نيم قرن اخير)، در مقايسه با نظام تعليم و تربيت اسلامي، ما را برانگيخت تا با تاملي در آموزه هاي وحياني، جايگاه آموزش تفکر خلاق و انتقادي در تعليم و تعلم اسلامي را بازشناسي کنيم. |
كليد واژه: ليپمن، تعليم و تربيت اکتشافي و خلاق، تفکر انتقادي، سوال مداري، حذف و ابهام، داستان هاي قرآن |
نسخه قابل چاپ |