پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 1:31 PM
6 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي بهار 1388; 10(3 (39)):131-150. |
طرحي نو در محتواي كتاب هاي درسي زبان انگليسي |
افضلي شهري محمد |
با فراگير شدن زبان اموزي و استقبال روزافزون جوانان و نوجوانان از زبان انگليسي به عنوان زبان علمي و بين المللي، و رواج كتاب هاي مختلف اموزشي كه توسط ناشران و دانشگاه هاي معتبر انگليسي زبان منتشر شده و در نشر انها كليه اصول و قواعد تاثيرگذار كتاب هاي اموزشي رعايت گرديده است، سوال هاي گوناگون و اساسي در ذهن انديشمندان پديدار گشته است كه از مهم ترين انها مي توان به تاثير زبان به طور اعم، و زبان انگليسي به طور اخص، بر فرهنگ و رفتار ملل ديگر اشاره نمود. تاكنون يكي از دغدغه ها، حذف يا كاهش تاثيرات منفي فرهنگ هاي مختلف بر فرهنگ بومي، و از جمله تاثيرات مختلف فرهنگ غرب بر فرهنگ و ارزش هاي ملي و اسلامي بوده است. در همين راستا، از ابتداي انقلاب تاكنون تمهيداتي نيز انديشيده شده است، اما به نظر مي رسد چنانچه اصول تدوين كتاب هاي اموزشي به كار گرفته شود و محتواي انها نيز با هوشياري تنظيم گردد، نه تنها از اثرات منفي ياد شده كاسته مي گردد بلكه مي توان به صدور انديشه هاي انقلاب و اسلام ناب محمدي همت گمارد. در مقاله حاضر سعي شده با بررسي نقطه نظرهاي برخي از فلاسفه مشهور مغرب زمين و استفاده از ديدگاه هاي انديشمندان معروف و تاثيرگذار مسلمان در خصوص جايگاه انسان در فلسفه تعليم و تربيت و همچنين با نگاهي به احاديث اسلامي در اين زمينه، اقدام به طراحي يك مجموعه كتابهاي اموزش زبان انگليسي بر اساس اصول و روش تدريس زبان هاي خارجي نمود كه ضمن ان با طرح مسايل فلسفي و كلامي از زبان شخصيت هاي كتاب و در قالبي جذاب، بتوان به اهداف مورد نظر دست يافت. |
كليد واژه: زبان اموزي، اموزش زبان انگليسي، زبان و فرهنگ، فلسفه تعليم و تربيت و اموزش زبان، جايگاه انسان در تعليم و تربيت |
نسخه قابل چاپ |