پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 1:23 PM
4 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1388; 11(2 (42)):78-102. |
نقـد عقل عربي ـ اسلامي در ديدگاه جابري و ارکون |
مسعودي جهانگير,استادي هوشنگ |
نوع برخورد و عكس العمل انديشمندان عرب در برابر روشنگري و مدرنيته، تعيين كننده دستگاه نوانديشي آنان است. رويکرد اقبالي برخي از اين انديشمندان به انديشه روشنگري و روشنفكري غربي، با گرايش به ارزش هاي مدني و ويژگي هاي فکري و فلسفي تمدن اروپايي آغاز شد. سپس اين رويکرد با گرايش به مطالعات جديد علوم انساني مانند ساختارگرايي، زبانشناسي، هرمنوتيك، معناشناسي و انسان شناسي، توسط گروهي از روشنفکران برجسته و معاصر عرب همچون محمد عابد الجابري و محمد ارکون به گستره نقد عقل عربي- اسلامي، يا همان نقد انديشه هاي سنتي اسلامي گام نهاد. نوشتار حاضر بر آن است تا با توضيح مقدمات فكري اين دو انديشمند، هم به مقوله بنيادين نقد عقل عربي - اسلامي در انديشه متفکران ياد شده بپردازد و هم دستگاه نوانديشي آن دو را بازگو و مقايسه کند. |
كليد واژه: روشنگري، نوانديشي، رويکردهاي معاصر، نقد عقل عربي - اسلامي |
نسخه قابل چاپ |