پاسخ به:دانلود کتب، جزوات و مقالات علوم ریاضی و آمار
شنبه 30 اردیبهشت 1391 10:34 PM
4 : تحقيق در عمليات و كاربردهاي آن (رياضيات كاربردي) تابستان 1386; 4(13):35-50. |
اولويت بندي خواسته هاي مشتريان در روش QFD با استفاده از کنترل فازي |
شکري زاده رضا*,خاضکي حميدرضا,مهديار مهدي |
* دانشکاه آزاد اسلامي واحد سيرجان |
(QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT) QFD يکي از ابزارهاي کارآمد در مديريت کيفيت است که جهت بهبود کيفيت محصول و خدمت در صنايع مختلف کاربرد وسيعي دارد و به عنوان يکي از روش هاي مهندسي کيفيت سعي در لحاظ نمودن نيازهاي مشتريان در محصول به منظور افزايش رضايت آنها دارد. اهميت نيازها و خواسته هاي مشتريان به صورت مقادير مبهم مي باشد، از طرفي در رتبه بندي نيازها تنها به بعد اهميت توجه مي شود. در اين مقاله علاوه بر کمي کردن ترم هاي زباني به وسيله منطق فازي و شناسايي فاکتورهاي کليدي به کمک ماتريس اهميت رضايت، با استفاده از کنترل فازي با در نظر گرفتن اثر توام اهميت و رضايت نيازها، روشي جهت اولويت بندي خواسته هاي مشتريان در ماتريس خانه کيفيت به همراه يک مطالعه موردي براي محصول يک کارخانه لاستيک سازي معرفي مي گردد. |
كليد واژه: خانه کيفيت (House of Quality)، ماتريس اهميت رضايت، (Analytical Hierarchy Process) AHP، کنترل فازي |
نسخه قابل چاپ |