معرفی UIQ و S60
شنبه 13 اسفند 1390 12:48 PM
معرفی UIQ و S60:
از ساختار درونی سیستم عامل که بگذریم شاید مهم ترین نکته قابل بررسی در ساختار Symbian نگارش های متفاوت آن است، این نگارش ها و یا رابط های کاربری هر کدام به شیوه خود از مزایای Symbian بهره مند شده اند و هر کدام نیز به شیوه خود یک SDK برای برنامه نویسان Symbian فراهم می کنند(Software Developing Kitیا SDK بطور خلاصه مجموعه ای از ابزارهای طراحی و توسعه در هر نرم افزار است که در حقیقت تولید کننده یک برنامه نظیر یک سیستم عامل با انتشار آزادانه SDK آن سیستم عامل به برنامه نویسان اجازه می دهد که با استفاده از ساختار سیستم عامل نسبت به گسترش استفاده عموم از آن با استفاده از برنامه های مختلف نوشته شده اقدام نمایند و به بیانی ساده تر تولید کننده راهی را به برنامه نویس نشان می دهد که بتواند بدان صورت برنامه های مختلف را برای آن بنویسند) . عمده ترین رابط های کاربری موجود برای Symbian رابط های کاربری UIQ و S60 هستند که هر کدام نیز توسط گوشی های مختلفی استفاده می شوند، و در این میان هرکدام از این دو نیز برای خود ویژگی های منحصر به فردی دارند. عمده ترین استفاده کننده رابط کاربری UIQ ،گوشی های سونی اریکسون هستند که البته در میان نوکیایی ها هم گوشی ای مثل Nokia 6708 وجود دارد که دارای UIQ می باشد. S60 رابط کاربری عمده گوشی های نوکیا می باشد و توسط آنها نیز به سایر شرکت ها جهت استفاده از آن مجوز داده می شود شرکت هایی نظیر : Lenovo ،LG Electronics ،Panasonic و Samsung . مشخصه عمده گوشی های دارای رابط کاربری S60 این است که در آنها می توان از برنامه های مبتنی بر Java MIDP، C++ و Python نیز استفاده نمود. S60 دارای سه نگارش مختلف است که به ترتیب عبارت اند از نگارش اولیه در سال 2001 ، نگارش Second Edition در سال 2004 و نگارش 3rd Edition در سال 2005 که در میان این نگارش ها نیز هر از چند گاهی اصلاحیه هایی با نام Feature Pack ها ارائه می گردد. رزولوشن پیش فرض S60 در نگارش اولیه 208×176 پیکسل بود که از Feature Pack شماره 3 نگارش دوم S60 به بعد این رابط توانائی ساپورت رزولوشن های 208×176 ، 320×240 و 416×352 پیکسلی را متناسب با نوع گوشی دارا شد (در این میان مثلاً Nokia N90 اولین گوشی بود که با رزولوشن 416×352 پیکسلی ارائه شد). البته در این میان رزولوشن های عجیب و غریب متناسب با ظاهر گوشی شکل گرفت مثلاً Siemens SX1 با رزولوشن 220×176 و یا Nokia 5500 با رزولوشن 208×208 پیکسلی. و اما رابط کاربری UIQ بر مبنای زبان برنامه نویسی C++ شکل گرفته است و در آن می توان از برنامه های Java نیز استفاده کرد (خبری از پشتیبانی از Python در آن نیست). ظاهر بسیار آسان و امکانات بسیار فراوان، UIQ را به سیستمی ایده آل تبدیل کرده است. یکی از نکات مثبت در درون UIQ خصوصیتی ست که در آن تمامی تغییرات بوجود آمده در یک Application بصورت کاملاً خودکار حتی هنگامی که برنامه هنوز باز است در آن ذخیره می گردد و کاربر به هیچ عنوان نگرانی بابت از دست دادن اطلاعات باز بروی صفحه را ندارد. ورژن های مختلفی از UIQ ارائه گردیده است که هر کدام در نوع خود تفاوت هایی با دیگری دارد ولیکن یکی از نکات مشترک در ساختار آنها شکل گرفتن تقریباً تمامی آن ها بر پایه صفحه حساس به تماس و قلم است. رزولوشن صفحه نمایش در نسخه های UIQ 1.X و UIQ 2.X برابر 320×208 پیکسل و در نسخه UIQ 3.X بر پایه 320×240 پیکسل می باشد. یکی از نکات جالب در مورد گوشی های دارای UIQ مسئله عمق رنگ است که با توجه به مدل گوشی، این عمق رنگ 12 بیت (با 4096 رنگ) ،16 بیت (با 65 هزار رنگ) و یا 18 بیت (با 262 هزار رنگ) می باشد که شاید این یکی از دلایل 16 میلیون رنگی نبودن گوشی های سونی اریکسون باشد(حداقل در مورد مدل های سیستم عامل دار آن). آخرین نسخه ای که از UIQ منتشر شده است نسخه 3.1 آن است که تا بحال فقط در گوشی Motorola Z8 دیده شده است. البته گوشی استثنائی موتورولا با نام Motorola Z10 که فقط چند روز از معرفی آن می گذرد ، نیز از این رابط استفاده کرده است.
مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو
مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه
صفحه اختصاصی:
اولین مدرسه عشق که تأسیس شد / درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی / اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی