فضیلت ذکر و دعا پس از نماز
دوشنبه 8 اسفند 1390 11:42 PM
۱ ـ امام باقر علیه السّلام ـ درباره گفته خداوند تبارک و تعالى : «پس چون فراغت یافتى (در دعا) بکوش و با اشتیاق، به سوى پروردگارت روى آور» ـ : هنگامى که پس از سلام دادن، نماز را تمام کردى و هنوز نشسته اى، به دعا براى دنیا و آخرت بپرداز و هنگامى که از دعا فارغ شدى به خداوند تبارک و تعالى التماس کن ، تا آن را از تو بپذیرد.
۲ ـ امام صادق علیه السّلام ـ در گفته خداى جلّ جلاله : «پس چون فراغت یافتى (در دعا) بکوش و با اشتیاق، به سوى پروردگارت روى آور» ـ : مبادا که دعاى پس از نماز واجب را وانهى ، که فضیلت آن پس از نماز واجب همچون فضیلت نماز واجب بر نماز مستحب است.
۳ ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : هر کس از نماز صبح تا طلوع خورشید در نمازگاهش بنشیند، خداوند او را از آتش حفظ مى کند.
۴ ـ هر کس نماز صبح بگزارد و سپس به ذکر خدا بنشیند تا خورشید طلوع کند، بهشت برایش واجب مى شود.
۵ ـ عمر: همانا پیامبر لشگرى را به سوى «نجد» فرستاد . پس غنایم زیادى به چنگ آورده زود بازگشتند. مردى که با آنان نرفته بود گفت: ما گروهى ندیده بودیم که چنین سریع و با این همه غنیمت بازگردند. پس پیامبر فرمود: آیا شما را به گروهى راهنمایى نکنم که بازگشتشان سریعتر و غنیمتشان بیشتر است؟ گروهى که در نماز صبح حاضر مى شوند وسپس به ذکر خداوند مى نشینند تا آنگاه که خورشید بر آنان طلوع کند. پس اینان، بازگشتشان سریعتر و غنیمتشان بیشتر است.
۶ ـ جابر بن سمره: پیامبر صلّى الله علیه و آله هرگاه نماز صبح مى گزارد ، در نمازگاهش مى نشست تا خورشید، نیک درآید.
۷ ـ امام علىّ علیه السّلام : ذکر و دعاء پس از نماز صبح و عصر ، روزى را افزون مى کند.
۸ ـ امام باقر علیه السّلام : دعا کردن پس از نماز واجب، برتر از نماز مستحبى خواندن است[۱].
۹ ـ امام صادق علیه السّلام : مردم به چیزى سخت تر(یا سودمندتر) از ذکر و دعاى پس از نماز ، نپرداخته اند
۱۰ ـ براى روزى جستن، دعاى پس از نماز[۲]، کاراتر از سفر به شهرهاست[۳].
۱۱ ـ خداوند جلّ جلاله ، نمازهاى پنجگانه[۴] را در بهترین زمانها بر شما واجب کرده است . پس پیوسته در پى نمازها، دعا کنید .
۱۲ ـ هر کس نمازى واجب بگزارد و تا نماز واجب دیگرى به ذکر و دعا بپردازد، مهمان خداست و بر خداوند سزد که مهمانش را گرامى بدارد.
________________________________________
(۱) در «الفقیه» در پایان روایت افزوده است و «سنّت نیز بر این جارى است».
(۲) ترجمه تعقیب به دعاى پس از نماز بر اساس آنچه در آخر نقل «تهذیب» آمده است صورت گرفت.
(۳) در نقلى دیگر از «تهذیب» و نیز «الفقیه» چنین آمده است: «به تعقیب و دعا نشستن پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب ...» و در «دعائم الاسلام» آمده است: «ذکر و دعاى پس از نماز صبح رساتر...».
(۴) تفسیر قمى قید «پنجگانه» را ندارد.
منبع:موسسه جهاني سبطين