پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه
یک شنبه 7 اسفند 1390 5:52 AM
ترجمه متون نظری با سهلانگاری انجام میشود | |
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بخش قابل توجهی از معضلات علوم انسانی و اجتماعی برخاسته از تعریف اصطلاحات است، گفت: سهل انگاری در ترجمه متون نظری و بی دقتی در معادل یابی واژه های تخصصی از زبان های دیگر نیز یکی از این معضلات است . | |
به گزارش خبرنگار مهر، همایش بینالمللی"هویت اسلامی و جهانیشدن" یکشنبه 30 بهمن از سوی مؤسسه مطالعات ملی و با مشارکت جمعی از مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.
دکتر شجاعی زند در این همایش در ارائه مقاله خود با عنوان اسلام و جهانی سازی گفت: طرح پرسش از نسبت دین و پدیده جهانی پرسش غلطی است. بخش قابل توجهی از معضلات علوم انسانی و اجتماعی برخاسته از تعریف اصطلاحات است.
اساسا مفاهیم علوم انسانی حکم موارد را در علوم دقیقه دارند که اگر دقیق نباشند به سرانجام درستی نمی انجامد. این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: مفاهیم در حوزه علوم انسانی، بنیادی ترین عنصر و کوچک ترین جزء تشکیل دهنده نظریات هستند و در عین حال، آسیب زاترین بخش به دلیل احتمال بدفهمی های فراوان و دامن زدن به مجادلات بی سرانجام، به خصوص اگر آن موضوع در اوان شکل گیری و نظریه پردازی باشد و هنوز مجال کافی برای جرح و اصلاح و شرح و ایضاح مفاهیم اصلی خویش را نیافته باشد.
وی تأکید کرد: این معضل هنگامی پیچیده تر می شود که مسئله سهل انگاری در ترجمه متون نظری و بی دقتی در معادل یابی واژه های تخصصی از زبان های دیگر نیز بدان افزوده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: یکی از مغالطات رایج در بحث جهانی شدن، به هم در آمیخته شدن سطوح تئوریک، استراتژیک و ایدئولوژیک آنهاست. جهانی شدن از جمله نظریاتی است که در عصر کاربردی شدن تئوری ها، استعداد و میل شگرفی برای نزول به سطح راهبردی و حتی عقیدتی دارد. این همان سطحی است که ما از آن تحت عنوان جهانی سازی یاد کرده ایم .
وی گفت: جهانیت به مثابه یک واقعیت تحقق یافته و جهانی شدن به مثابه یک فرآیند در حال وقوع و یا نظریه تبیینی آن، برای نیروهای مسلط و جریانات فائقی که روند قضایا را به نفع خویش پیش بینی می کردند، به تدریج ماهیت استراتژیک و ایدئولوژیک پیدا کرد.
شجاعی زند با بیان اینکه اگر واقعیتی به نام جهانیت را به خوبی بشناسیم و از جهانی شدن به عنوان نظریه مؤید وجود این فرآیند، درک روشنی داشته باشیم، افزود: جریانات رقیب در عرصه جهانی، نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند. از این رو طبیعی است که بر حسب ارزیابی این جریانات از روند اوضاع، حداقل دو ایدئولوژی مدافع و مخالف جهانیت و جهانی شدن شکل بگیرد، جهانی گرایی همان ایدئولوژی مدافع تحقق این فرآیند است .
دکتر شجاعی زند در پایان گفت: به نظر می رسد مهم ترین برخورد حامیان پدیده جهانی با اسلام، در آنجا شکل بگیرد که این پدیده در قالب یک استراتژی و با جهت گیری هایی خاص ظاهر می شود.
|
ناگهان چقدر زود دیر می شود...