پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه
یک شنبه 7 اسفند 1390 5:51 AM
امام خمینی(ره) قرائتی بدیع از هستی، انسان و دین ارائه کردند | |
یک محقق در همایش "هویت اسلامی و جهانی شدن" گفت: امام راحل با احیای گفتمان اسلام گرایی و شالوده شکنی از گفتمان غرب گرا قرائتی بدیع از هستی، انسان و دین ارائه کردند. | |
به گزارش خبرنگار مهر، جعفر هزارجریبی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی صبح یکشنبه 30 بهمن ماه در همایش "هویت اسلامی و جهانی شدن" در ارائه مقاله خود با عنوان بنیادها و ظرفیت های هویت اسلامی و هویت تجددی در گفتمان جهانی شدن گفت: به رغم تفاسیر متنوع از جهانی شدن، می توان آن را در مسیر تحولات اداری تجدد و درک کرد. وی با بیان اینکه جهانی شدن در چالش با هویت های فرهنگی در صدد تعلیق و بازتعریف آنها در سیر تک خطی تاریخ غربی است، افزود: در این مجال با بررسی ابعاد اصلی انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده ای که در سیر هویت یابی دینی ایرانیان به وقوع پیوست به قابلیت هایی از انقلاب اسلامی و گفتمان هویتی بر ساخته آن اشاره کند که در عصر جهانی شدن آنرا از تناقضات درونی این دوره بری ساخت تمدنی غایتمند بر کنار می دارد. این محقق و استاد دانشگاه اظهار داشت: بدین منظور ابعاد مختلف پارادایم های هویت اسلامی و هویت تجددی مورد مقایسه واقع شده و قابلیت های این دو گفتمان برای رقم زدن دوره ای جدید از سرنوشت بشر نشان داده می شود. ابتدا هستی شناسی مادی و سکولار غربی در برابر نگاه توحیدی انقلاب اسلامی بررسی می شود. هزارجریبی با بیان اینکه سپس معرفت شناسی غربی منقطع از وحی که در بن بست نسبیت گرفتار شده در برابر معرفت شناسی متصل به وحی و سنت اجتهادی شیعه قرار می گیرد، گفت: در غایت شناسی قابلیت های چشم انداز تاریخی شیعه که در گفتمان مهدویت تبلور می یابد در مقابل انواع بن بست های ادواری تجددی ارزیابی می شود. در نهایت انسان شناسی غربی مورد توجه قرار گرفته و پاسخ هویت اسلامی به این معضل که آیا انسان میزان همه چیز است، تبیین می شود. در ادامه این همایش آسیه مهدی پور دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به ارائه مقاله خود پرداخت و طی سخنانی گفت: پرسشی که مد نظرم در این مقاله بوده است این است که گفتمان امام خمینی(ره) در چه ابعادی به شالوده کنی گفتمان غربگرا در ایران پرداخت. موضوع مهم دیگر این بود که گفتمان امام خمینی(ره) چه الگوی جایگزینی ارائه می کند. وی افزود: در پاسخ با پذیرش این فرض که گفتمان روشنفکران غربگرا اعم از گرایش های لیبرالی و سوسیالیستی در ایران تحت تأثیر اندیشه و ارزش های مدرنیته قرار دارند ملاحظه می شود گفتمان امام خمینی(ره) به شالوده شکنی خودبنیانی تفکر غربی و مفاهیم و معانی استعلایی برگرفته از این نگرش پرداخت. این محقق در ادامه یادآور شد: در شرایطی که هیچ یک از گفتمان های مدرنیته قادر نبود پاسخگوی مسائل جامعه ایرانی باشد، امام راحل با احیای گفتمان اسلام گرایی و شالوده شکنی از گفتمان غرب گرا قرائتی بدیع از هستی، انسان و دین ارائه داد که می توان آنرا در قالب گفتمانی نه ریشه دار در مدرنیته غربی و وابسته به آن و نه متأثر از موج نسبی گرایی و نیهیلیسم پست مدرنی نه سنت گرا و نه نوستالژیک دانست، بلکه گفتمانی برخاسته از متن اسلامی ایرانی بود که غایتی متعالی کامل را مطرح کرد؛ امری که در گفتمان غرب گرا مغفول مانده بود. مهدی پور تصریح کرد: امام خمینی(ره) تقابل های دوتایی گفتمان غرب گرا نظیر علم و دین، حکمیت مردم و حاکمیت خدا، ایران و اسلام، عقل و وحی، قانون و شریعت و ... را پایان داد و در مجموع با بازتعریف رابطه هستی، انسان و دین، گفتمانی ایجاد کرد که بتواند ضامن سعادت آحاد جامعه باشد. |
ناگهان چقدر زود دیر می شود...