به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا صالح ظهر پنجشنبه در همایش استادان تربیتی جامعه المصطفی(ص) که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، جامعه المصطفی را دستاورد مهم انقلاب در عرصه فرهنگی دانست و بیان داشت: امروز به برکت خون شهیدان و انقلاب اسلامی ما بهترین استادان حوزه را در جامعه المصطفی داریم که گنجینه معنوی فوق العاده و بی نظیری هستند و به برکت بزرگان و علمای حوزه تربیت شده اند.
وی ادامه داد: امروز ما در پیچ تاریخی مهمی هستیم و این فرصت بی نظیری است که در تاریخ اسلام در اختیار شیعه قرار گرفته و باید از آن به بهترین وجه بهره ببریم.
معاون فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: دوره کنونی دوره و عصر اهلبیت(ع) است و معارف آنان در دنیا خریدار دارد و تشنه آن هستند و باید از این فرصت نهایت بهره را برای ترویج این معارف داشته باشیم.
وی ادامه داد: صدور انقلاب اسلامی از راه نظامی به دنیا امکان پذیر نیست بلکه از طریق نیروهای مومنی است که در حوزه پرورش مییابند و با بازگشت به کشورهایشان معارف انقلاب اسلامی را که برگرفته از اسلام ناب است ترویج می کنند.
حجت الاسلام صالح اظهار داشت: ما 20 هزار طلبه غیرایرانی و خانواده های آنان را تحت پوشش داریم لذا مهمترین عامل برای اثرگذاری در دیگر کشورها تربیت اخلاقی این افراد است که البته ابتدا باید از خود شروع کنیم و به دیگران سرایت دهیم.
وی ایجاد ارتباط عاطفی خارج از کلاس و سر زدن به منازل طلاب را از دیگر اموری دانست که استادان باید به آن توجه داشته باشند زیرا موانست و مجالست استاد با طلاب در جذب آنان بسیار موثر است.
معاون فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه به آفتهای تهدیدکننده اخلاق در طلاب غیرایرانی اشاره کرد و افزود: علم زدگی و درس محوری در عین اینکه علم و دانش از ارکان حوزه است از آفتهاست زیرا ممکن است حال توجه و دعا را از طلاب سلب کند.
تدوین و ابلاغ نظامنامه تربیتی
وی اضافه کرد: معاونت فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی برنامه هایی را در عرصه تربیتی در دستور کار دارد؛ برای اینکه در تعریف تربیت دینی به اتحاد نظر برسد نظامنامه تربیتی را به عنوان منشور و قانون اساسی جامعه المصطفی تدوین و ابلاغ کرده است.
صالح افزود: بازخوانی و تکمیل این نظامنامه که در 11 ساحت تدوین شده است از جمله اولین کارهایی است که مد نظر این منشور است و باید ساحتهای دیگری هم مانند تربیت ولایی و زی طلبگی به آن افزوده شود و این معارف بازتعریف و در نظامنامه گنجانده شود.
وی ادامه داد: مستندسازی نظامنامه به عنوان سند تربیتی و عملیاتی کردن آن از دیگر نیازمندیهای عرصه تربیتی و اخلاقی در جامعه المصطفی العالمیه است.
معاون فرهنگی جامعه المصطفی بیان کرد: تدوین شاخص های ساحت های 11 گانه بخشی از عملیات سازی است و بخش دیگر نیز شیوهها و روشهای رسیدن به ساحتهای یازده گانه و نقش همه ارکان و معاونتهای جامعه المصطفی العالمیه است که باید همه این بخشها اخلاق مدار باشند که سند اخلاق و تربیت هم برای این کار تدوین شده و وظایف هر بخش تعریف شده است.
وی افزود: نشریه "مسطر" هم با پرداختن به زندگی بزرگانی مانند امام و رهبری برای معرفی این ساحت ها از سوی معاونت منتشر می شود که تاکنون درباره امام و شهید صدر انتشار یافته است.
صالح از اجرای طرح مربیان اخلاقی در داخل و خارج کشور به عنوان دیگرفعالیتهای جامعه المصطفی(ص) نام برد و با اشاره به برنامههای سال آینده این نهاد حوزوی بیان داشت: ما نیازمند این هستیم که شیوههای رسیدن به این ساحتهای یازده گانه را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم از این رو نیازمند مشارکت فعال استادان هستیم.