پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه
جمعه 6 مرداد 1391 12:00 AM
آيتالله العظمی مكارم شيرازی: نورانیت تقوا انسان را به راه صحيح هدایت میکند |
گروه فعاليتهای قرآنی: اگر انسان تقوای الهی پيدا كند خدا نورانيتی در وجود او قرار میدهد كه او راه صحيح را آشكارا میشناسد و اميدواريم اين ماه رمضان اين مجال را به همه ما بدهد تا دل را خالص كنيم و دل را از غير از خدا بشوييم. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيتالله العظمی ناصر مكارم شيرازی از مراجع تقليد شيعيان، پنجشنبه پنجم مردادماه در جلسه تفسير قرآن كريم در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اين كه مركز ادراكات انسان، قلب است افزود: اين امر در آيات مختلفی ازقرآن مورد اشاره قرار گرفته است در تفسير مفسران آمده است كه در لغت قلب دو معنی دارد يك معنی به معنای عضوی كه در سينه قرار دارد و يك معنی به معنای عقل است. وی ابراز كرد: انسان هنگامی كه خبر خوشحالی میبيند شورشی در قلبش ايجاد میشود و به هنگام شنيدن خبر بد میگويد كه قلبم گرفت لذا قلب مظهر آشكار شدن پديدههايی است كه در مغز و عقل ظاهر میشود. وی اظهار كرد: اخيرا كه قلبهای پيوندی ايجاد شده است پس از پيوند قلب مسايلی ظاهر میشود و مشاهده میشود كه شخصيت فرد پذيرنده پيوند عوض شده و افكار جديدی پيدا میكند، قلب كارش تنها پمپاژ خون نيست حافظهای قوی است و شخصيت انسان به آن پيوند دارد و بسياری از اداراكات در قلب میآيد. مفسر عالی قرآن افزود: اخيرا كتابی به عنوان رمز و راز قلب نوشته شده است و در آن با افراد قلب پيوندی مصاحبه كردهاند دراين مصاحبهها معلوم میشود پس از قلب جديد حالات و افكار انسانها عوض شده است، قلب تمام خاطرات انسان را در خود نگه میدارد و فصل تازهای درباره تفسير كلمه قلب در قرآن ايجاد شده است لذا با توجه به آيه شريفه « أَفَلَمْ یَسِيرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ »ادراكات را قرآن به قلب مرتبط میكند. آيت الله العظمی مكارم شيرازی افزود: تمام اعضای بدن انسان عجيب است و آفرينش هر كدام از ديگری مهمتر و همه اينها نشانههای خدا و نشانههای عظمت پروردگار است، اگر در كشور ما هم قلبهای پيوندی انجام میشود بعد از پيوند قلب بايد با پيوند شده مصاحبه كنند كه احساسات اينها نسبت به گذشته چه تفاوتی پيدا كرده است و اينها مسايلی است كه بايد در پرتو مطالعات جديد آشكارتر شود. وی ادامه داد :خداوند هم چنين در آيه شريفه « مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ...» فرموده است كه انسان يك قلب دارد و عشق يك نفر بايد در اين قلب باشد و دو عشق نمیتواند باشد، يا عشق خدا يا عشق شيطان، يا عشق علی(ع) يا عشق يزيد، اگر عاشق امام زمان(عج) هستی اما برای حفظ مقام همه كار میكنی عاشق امام(عج) هستی اما ثروت تو را به خود مشغول كرده است، اگرچيزی گران میشود و همه را انبار میكنيد لذا دو عشق در قلب جمع نمیشود ،كسی كه راست میگويد عاشق خدا و امام زمان(عج) و امام حسين(ع) است نبايد عشقهای ديگری در قلب او باشد. اين مرجع تقليد شيعيان یادآوری كرد: ميثم تمار كه نزديك مسجد كوفه خرما فروشی داشت همراه علی(ع) به مسجد میرفت و نماز میخواند و برمیگشت عاشق و دلداده علی(ع) بود ،علی(ع) ديد اين مرد ظاهرا بی سواد است اما استعداد دارد علومی را ياد گيرد، حضرت از مسايل مربوط به آينده علمی را به او ياد داد و از جمله ميثم سوار كشتی در رود فرات شده بود بادی وزيدن گرفت برخاست و نگاهی به اطراف كرد و گفت كشتی را كنار بزنيد طوفان عجيبی دارد میآيد و الان معاويه از دنيا رفت، خبر از شام رسيد در همان روز و همان ساعت معاويه از دنيا رفته بود لذا ميثم عاشق علی(ع) شده بود قلبش نورانی شده بود و حوادث را میديد. وی ادامه داد :حتی در بالای دار عشق علی(ع) در قلب ميثم بود و شرح فضايل علی(ع) كه از پيامبر اكرم (ص) نقل شده بود را بيان میكرد، به ابن زياد خبر دادند ميثم ما را از بالای چوبه دار رسوا میكند، ابن زياد گفت برويد و دهان بند به او بزنيد، قبلا خود ميثم خبر داده بود اولين كسی كه در راه علی(ع) به او دهن بند میزنند من هستم. آيتالله العظمی مكارم شيرازی افزود: ما هم بايد عشق و علاقه خود را يكی كنيم، با خدا و اولياء الله باشيم، يك گوشه قلب ما تبديل به بتهای مقام، ثروت شهوت و بتهای ديگر نشود، هر چه هست خدا باشد و آدم حالت روشن بينی پيدا میكند و خيلی از چيزهايی كه ديگران نمیفهمند میفهمد و راه مستقيم را پيدا میكند. |
مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو
مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه
صفحه اختصاصی:
اولین مدرسه عشق که تأسیس شد / درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی / اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی