0

کتاب "سوژه یابی در رسانه های خبری" منتشر شد

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

کتاب "سوژه یابی در رسانه های خبری" منتشر شد
پنج شنبه 4 اسفند 1390  1:59 AM

کتاب "سوژه یابی در رسانه های خبری" منتشر شد
 

کتاب سوژه یابی در رسانه های خبری به قلم علی قشمی از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد.
منبع خبر: rasanews.ir


کتاب سوژه یابی در رسانه های خبری، نخستین تلاشی است که در خصوص اولین مرحله فعالیت خبری، یعنی سوژه یابی تدوین شده است.
 
«سوژه یابی در خبر»، «ویژگی های سوژه پردازان»، «سوژه ها از کجا می آیند»، «منابع سوژه یابی و گردآوری اطلاعات»، «پس از سوژه یابی» و «نظریه های ارتباطی، مخاطب و سوژه یابی» عناوین این کتاب را تشکیل می دهد.
 
سوژه یابی در رسانه های خبری یکی از محوری ترین حوزه های فعالیت روزنامه نگاری است؛ به گونه ای که کل فرایند فعالیت های رسانه ای تحت تأثیر آن قرار دارد. امروزه با توجه به اهمیت مخاطب در فرایند ارتباطی و لزوم دقت نظر در خواسته ها، تمایلات و نیازهای آنان، حساسیت در یافتن سوژه های مناسب برای یک رسانه، ضرورتی حتمی است. اینکه چگونه سوژه ها برای خبری شدن و رسانه ای شدن بایستی برگزیده شوند و با چه رویکردی به آن ها ارزش خبری داد و یا این مسئله که سوژه سازی و سوژه یابی در فعالیت رسانه ای، چه اصول و چه الزاماتی دارد جزو مبانی هستند که مؤلف این کتاب جناب آقای علی قشمی توانسته است با طرح و تشریح مباحث از عهده موضوع برآید.
 
فصل اول این کتاب، با گریزی به تعاریف متقدم و متأخر خبر، چارچوبی را برای ارائه اهمیت فرایند سوژه یابی در رسانه های خبری ارائه داده و در فصل دوم، ویژگی سوژه پردازان و به عبارتی ویژگی روزنامه نگاران حرفه ای در عصر رسانه های جدید، مورد توجه قرار گرفته است. فصل سوم، روش های رسیدن به سوژه و فصل چهارم، منابع مورد استفاده روزنانمه نگاران در مراحل قبل و بعد از سوژه یابی را مد نظر دارد. در فصل پنجم، در خصوص فعالیت های اولیه گردآوری خبر، پس از سوژه یابی سخن به میان آمده و در نهایت در فصل ششم، تلاش شده است تا اهمیت عنصر مخاطب در فرایند انتخاب، پردازش و انتشار موضوعات مختلف، مد نظر قرار گیرد. گفتنی است که در فصل ششم، بررسی نظریه های ارتباطی مورد توجه نبوده، بلکه مهم، نشان دادن اهمیت عنصر مخاطب در فرایند ارتباطی است.
 
این کتاب، اولین اثر مکتوب در حوزه سوژه یابی است که می تواند زمینه ساز ورود به بحث مهم و حیاتی سوژه یابی در رسانه های خبری باشد.
 
در بخشی از این کتاب می خوانید: «سوژه یابی، حرکت کاوشگرانه ذهن خبرنگار برای ورود به اولین مرحله کار خبری، از حساسیت ویژه ای برخوردار است؛ به گونه ای که اگر سوژه مناسب انتخاب و سپس پردازش شود، نقش مهمی در اثرگذاری فرایند اطلاع رسانی و جایگاه رسانه خواهد داشت و در غیر این صورت، نه تنها محتوای تولید شده ارزش توجه را پیدا نخواهد کرد، بلکه موجب کاهش اعتماد مخاطبان به رسانه خواهد شد. میزان بهره مندی یک سوژه از ارزش های خبری، اهمیت آن برای مخاطب، زاویه دید روزنامه نگار نسبت به آن سوژه و نیز نوع پردازش آن با توجه به ویژگی های خاص هر رسانه و قالب ارائه، ضرورت هایی انکار ناپذیر هستند.»
 
کتاب سوژه یابی در رسانه های خبری به قلم علی قشمی در سال1390 با شمارگان 1500 نسخه در 190 صفحه با قیمت 2500 تومان به همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها