رايانه به کودک شما حرف زدن مي آموزد
سه شنبه 19 مرداد 1389 11:47 AM
همه کودکان وقتي شروع به حرف زدن مي کنند ، بسياري از حروف يا هجاها را درست ادا نمي کنند و هستند کودکاني که در سال هاي بعد و حتي در دوران دبستان اين مشکل را دارند
.
محققان اعتقاد دارند اين مشکل از آنجا ناشي مي شود که کودکان توانايي تشخيص هجاهاي مختلف را ندارند
.
اين يک مشکل شنيداري است که منجر به بروز يک مشکل تکلمي مي شود. يک برنامه رايانه اي ساده که به کودکان فرق گذاشتن بين اصوات را ياد مي دهد، مي تواند به طور چشمگيري مهارت هاي شنيداري آنها را افزايش دهد. توليد کننده هاي اين بازي ادعا مي کنند که کودکان با کمک اين بازي طي چند هفته مي توانند معادل 2 سال پيشرفت کنند
.
ديويد مور از دانشگاه آکسفورد اين بازي را که «پديده» ناميده مي شود، براي کمک به کودکاني که مشکل تکلم دارند، ابداع کرده؛ ولي اعتقاد دارد براي همه کودکان مفيد است.در اين بازي کودک بايد 2 هجاي مختلف مانند «ي» در سيب و «ي» در سيل را از هم تشخيص دهد. يک هجا براي کودک پخش مي شود، در ادامه از کودک خواسته مي شود تا از ميان چند هجاي متفاوت که پخش مي شود آن هجايي را که با اولي مطابقت دارد، انتخاب کند. با ادامه بازي، هجاها شباهت بيشتري به يکديگر پيدا مي کنند و تمايز ميان آنها مشکل تر مي شود. در ازاي 44 هجاي زبان انگليسي مي توان هزار زوج کلمه از کودک پرسيد؛ اما در اين بازي تنها 22 زوج کلمه پرسيده مي شود. در آخرين آزمون ها 18 کودک بين 8 تا 10 سال 3 بار در هفته به مدت 4 هفته با اين نرم افزار بازي کردند. به وسيله يک آزمون شنوايي استاندارد ، توانايي تکلم آنها در قبل و بعد از اين دوره مورد بررسي قرار گرفت
.
گروه پژوهشگر، متوجه پيشرفت قابل ملاحظه اي در توانايي هاي کلامي اين کودکان شد. در مقايسه با کودکاني که اين بازي را انجام نداده بودند ، پيشرفت اين کودکان بسيار محسوس بود. در آزمون هاي ديگري که روي کودکان داراي مشکل يادگيري به وسيله اين بازي صورت گرفت، نتايج مشابهي گزارش شد. ولي يک محقق به نام تد وارگ از دانشگاهي در انگليس هشدار داد که اين نحوه آموزش به کودکان مي تواند نتايج گمراه کننده اي به دنبال داشته باشد. پيشرفت حاصل شده ممکن است به دليل تلاش معلمان و پزشکان باشد نه به دليل تأثير اين بازي
.
مور در جواب مي گويد: آزمايش هاي مستقلي انجام خواهد شد؛ ولي من اعتقاد دارم که اين نرم افزار مي تواند يک تحول عظيم در آموزش پديد آورد. ممکن است در آينده اين آرزوي کودکان که همه کارهاي خود را به وسيله رايانه انجام دهند، تحقق يابد
.